راهنمای انتخاب, مقالات

انتخاب لنز عینک کوهنوردی (راهنمای انتخاب)

انتخاب لنز عینک کوهنوردی (راهنمای انتخاب)

هر نوع از فعالیت ورزشی نیازمند تجهیزات  وسایل متناسب با محیط آن ورزش و فعالیت است. کوهنوردی علاوه بر تفریح یک ورزش و فعالیت حرفه ای به حساب می آید که بدون داشتن تجهیزات و لوازم انجام آن به فعالیتی خطرناک تبدیل میشود. برای انتخاب عینک های کوهنوردی باید بیشترین وسواس ودقت را به خرج داد. با شناخت انواع عینک های کوهنوردی و عوامل تاثیر گذار میتوانیم بهترین عینک کوهنوردی را متناسب با فعالیت هایی که در محیط کوهستان انجام میدهیم را انتخاب و استفاده کنیم.

انتخاب لنز عینک کوهنوردی جزو مهم ترین انتخاب های یک کوهنورد است. یک کوهنورد حرفه ای میداند که محافظت از چشم یکی از مهم ترین مباحثی است که باید در نظر داشته داشته باشد. در این مقاله میخواهیم نکاتی که باید هنگام انتخاب لنز عینک کوهنوردی مناسب در ذهن داشته باشید را بررسی کنیم.

عینک های کوهنوردی فریم های مختلفی دارند. برای خرید عینک آفتابی باید به نکات متععد و مهمی اشاره کنیم که یکی از مهم ترین آن فریم متناسب با فرم صورت ماست که با استفاده از شناخت و بررسی مدل های مختلف و شناخت دقیق فرم صورتمان میتوانیم بهترین فریم را برای خود انتخاب کنیم.

لنز عینک های کوهنوردی:

دسته اول یا همان CATEGORY 1

این دسته از لنز ها حداقل محافظت از چشم ها را ایجاد میکند که برای استفاده در ارتفاعات و در برابر تابش شدید آفتاب طراحی نشده است و استفاده از آن کوهنوردی اکیدا توصیه نمیشود.

دسته دوم یا همان CATEGORY 2

این دسته از لنز ها 45-20 درصد اشعه ماورا بنفش را فیلتر میکند. این دسته از لنز ها هم برای کوهنوردی توصیه نمیشود. اگر در یک بعد از آفتابی برای گردش در شهر عینک آفتابی نیاز دارید این گزینه میتواند گزینه خوبی برای شما انتخاب باشد.

دسته سوم یا همان CATEGORY 3

این لنز ها تقریبا 80 درصد اشعه ماورا بنفش محیط را فیلتر میکند. اگر برای پیاده روی بروید این دسته از لنز به درد شما میخورد با این حال برای کوهنوردی وفعالیت هایی که در ارتفاعات انجام میشود مناسب نیست.

دسته چهارم یا همان CATEGORY 4

اکثر لنز عینک های کوهنوردی در این دسته قرار میگیرند که تنها 8-3 درصد از اشعه ماورا بنفش یا همان UV را از خود عبور میدهند. این دسته دارای رتبه بندی بسیار پایین VLT  نیز هستند . همه این عوامل به شما کمک میکند تا از چشمان خود در برابر تابش شدید و آزار دهنده خورشید محافظت کنید.

متریال و جنس لنز عینک کوهنوردی

مواد مورد استفاده در لنز عینک کوهنوردی میتواند بر روی دوام قیمت و وزن آن تاثیر بگذارد.

یکی از مواد مورد استفاده در ساخت لنز عینک کوهنردی پلی اورتان است که عملکرد فوق العاده ای دارد. لنز پلی اورتان امکان وضح دید عالی را برای عینک های کوهنوردی ایجاد میکند و در برابر ضربه های ناگهانی مقاومت ویژه ای را داراست . اما قیمت پلی اورتان باعث شده است که در تمامی عینک های کوهنوردی نتوان آن را استفاده کرد.

لنز فتوکرومیک در عینک کوهنوردی

از عینک فتوکرومیک تا چه اندازه اطلاعات دارید؟ بگذارید کمی از عملکرد این لنز عینک کوهنوردی برای شما بیشتر بگوییم. لنز‌های عینک فتوکرومیک در محیط‌های داخلی شفاف هستند و هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور خودکار تیره می‌شوند. در واقع مولکول‌هایی که موجب تاریک شدن لنز‌های فتوکرومیک می‌شوند؛ توسط اشعه ماوراء بنفش فعال می‌شوند. این لنز‌ها که به نام هایی چون لنز تطبیق‌دهنده نور، لنز هوشمند و لنز‌های رنگی متغیر نیز شناخته می‌شوند به سادگی می‌تواند از چشمان شما در مقابل اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت کند.

 

می‌دانید که اشعه ماوراء بنفش در روز‌های ابری هم به چشم شما می‌رسد. به همین دلیل است که در روز‌های آفتابی و ابری عینک آفتابی کوهنوردی شما تیره می‌شود اما در داخل خودرو این اتفاق نخواهد افتاد، زیرا شیشه ماشین از ورود این اشعه‌ها جلوگیری خواهد کرد. عینک آفتابی فتوکرومیک در درجه اول برای پوشیدن در فضای باز مناسب هستند؛ اما باید بدانید این لنز‌ها علاوه بر محافظت در برابر چشمان شما مزیت دیگری نیز دارد. لنز فتوکرومیک از چشمان شما در برابر نور‌های مضر آبی نیز محافظت می‌کند. نور آبی که از استفاده طولانی مدت از صفحه نمایش رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتال می‌تواند مشکلات چشمی بسیاری را  برای فرد به وجود آورد. حتی باعث استرس اکسیداتیو در شبکیه چشم می‌شود. جالب است بدانید که، زمانی که هوا سرد باشد فرآیند فتوکرومیک دیر‌تر عمل می‌کند.

نور مرئی در عینک کوهنوردی  (VLT)

به میزان نوری که از عینک آفتابی کوهنوردی عبور می‌کند و به چشم شما می رسد انتقال نور مرئی می‌گویند. رنگ، ضخامت لنز و متریال ساخت لنز و روکشی که روی آن وجود دارد می‌تواند بر انتقال نور مرئی عینک کوهنوردی تأثیر‌گذار باشد

 

%VLT 0_19 : مناسب برای هوای روشن و آفتابی

%VLT 20_40 :ایده‌آل برای استفاده همه منظوره

%VLT + 40 : مناسب برای شرایط ابری و کم نور

%VLT 80_90 : طراحی شده برای شرایط بسیار کم نور و شب‌ها

لنز پلاریزه در عینک آفتابی کوهنوردی

عینک کوهنوردی پلاریزه بهتر از هر نوع دیگری می‌تواند تابش نور خیره‌کننده خورشید را از سطح صاف منعکس کند. این عینک آفتابی کوهنوردی محبوبیت زیادی بین افرادی که بیرون از خونه فعالیت می‌کنند، دارد. خصوصاً برای آن دسته افرادی که فعالیت خود را در کنار آب می‌گذرانند؛ اما توجه داشته باشید که عینک آفتابی کوهنوردی پلاریزه فقط مخصوص افرادی که قایق‌سواری یا ماهیگیری می‌کنند نیست! هر کسی که نور مستقیم خورشید در فضای باز آزارش می‌دهد، می‌تواند با خرید عینک کوهنوردی دارای لنز پلاریزه از حفاظت مناسبی برخوردار شود.

 

عینک پلاریزه یا قطبی شده به چه معناست؟

می‌دانید که نور خورشید به همه سطوح یکسان می‌تابد. اما هنگامی که این تابش به سطوح صاف برخورد می‌کند، نوری که منعکس می‌شود تمایل به قطبی شدن دارد. قطبی شدن به این معناست که پرتو‌های نور منعکس شده در جهت یکنواخت‌تری (معمولاً افقی) حرکت کنند. این موضوع علاوه بر آزاردهنده بودن، گاهی خطرناک می‌‍‌‌‌‌شود زیرا تابش انعکاس نور به درون چشم به سادگی می‌تواند کاهش دید شما را مختل کند. حال تصور کنید در زمان فعالیت‌های حساس کوهستان، دید خود را نیز از دست دهید! خطر این موضوع به حدی زیاد است که گاهی دست کمی از خودکشی نخواهد داشت!

 

آیا عینک پلاریزه برای همه مناسب است؟

اگر چه لنز‌های عینک پلاریزه موجب راحتی و افزایش دید می‌شوند اما باید بدانید برای همه‌ی افراد و در هر شرایطی عینک پلاریزه توصیه نمی‌شود. برای مثال در هنگام اسکی در یک سراشیبی، حتماً نیاز دارید اشعه‌های منعکس شده نور خورشید را ببینید، زیرا این انعکاس شما را از یخ‌زدگی سطح آگاه می‌کند

انواع لنز عینک آفتابی کوهنوردی

انواع لنز در عینک آفتابی کوهنوردی را می‌توانید با توجه به نوع فعالیت، میزان عبور نور، دسته‌بندی شاخص فرا‌بنفش، ارتفاعی که هستید و موارد دیگر  بررسی کنید. پس اجازه دهید انواع لنز‌های عینک کوهنوردی را به شما معرفی کنیم تا با دید بازتری انتخاب کنید.

 

لنز Zebra

مناسب برای: کوهپیمایی، اسکی، دوچرخه سواری و دویدن در کوهستان که فعالیت در محیط‌های باز با پوشش کم در مقابل نور آفتاب

از مزایای لنز zebra  میتوانیم به قابلیت دید عالی که به شما میدهد اشاره کنیم به همین دلیل این لنز ها از فعالیت های مختلفی پشتیبانی میکند. وزن این لنز سبک و دوام و ماندگاری بالایی دارد. علاوه برآن پوشش ضد خش و ضد بخار از خصوصیات این لنز است.

لنز های فتوکرومیک این مدل قابلیت تغییر تیرگی در زمان 22 الی 28 ثانیه را از سطح 2 به 4 را دارند و میتوانند با توجه به میزان نور محیط تیرگی خود را تنظیم کنند.میزان تیرگی این لنز از 7 تا 42 درصد است که در تیره ترین حالت ممکن یا همان cat4 قرار میگیرد. لنز zebra  نسبت به بقیه لنز ها روشن تر است و دید وسیعی از منطقه را به کاربر ارائه میکند و همچنین این لنز تکنولوژی ضد بخار و uv400 را داراست.

لنز zebra light

مناسب برای اسکای رانینگ ( دویدن در کوهستان) و دوچرخه سواری

وزن سبک , دوام بالا و لایه nxt  از عواملی هستند که به این لنز امکان دید خوب را در هر شرایط را میدهند.

مدل های فتوکرومیک این لنز 16 الی 80 درصد نور را از خود عبور میدهند که قابلیت تغییر از cat1  به cat 3 را داراست. این تغییر سطح تیرگی و پوشش فتوکرومیک باعث میشود که هوا و شرایط محیط به حساسیت و تغییر تیرگی لنز تاثیری نگذارد.

لنز cameleon

مناسب برای : کوهپیمایی کوهنوردی اسکی و محیط های باز با پوشش کم

لنز های فتوکرومیک میتواندد با توجه به میزان نور محیط سطح تیرگی را تنظیم کنند. لنز cameleon میتواند سطح تیرگی خود را از cat2  به cat4 و میزان عبور نور بین 5 تا 20 درصد است. این بدان معنی است که لنز cameleon  در شرایط نوری شدید تنها 5 درصد از نور محیط را از خود عبور میدهد. این لنز دارای تکنولوژِی ضد بخار است. که علاوه بر ضد بخار بودن به لایه پلاریزه نیز مجهز شده است.

لنز octopus

مناسب برای : سفر ساحل و گردشگری

لنز فتوکرومیک در لنز octopus  میتواند سطح تیرگی را از 2 به 4 تغییر دهد. این موجب میشود بین 5 تا 30 درصد از نور را عبور دهد. یعنی در شرایط نوری بسیار شدید تنها 5 درصد از نور خورشید از عینک عبور میکند و به چشم میرسد.

لنز octopus علاوه بر پلاریزه بودن برای جلویری از انعکاس ها دارای پوشش داخلی و خارجی ضد آب است که قطرات آب را به هیچ عنوان به خود جذب نمیکند. همین ویژگی این لنز را مناسب هوا مرطوب و حضور در فعالیت های ورزشی آبی میکند.

لنز spectron1

این لنز میتواند 8 درصد نور خورشید را فیلتر کند. لنز spectron1  برای اسفاده در شب یا مکان هایی مانند غار که نور کمی دارند بسار مناسب است. ان لنز کاملا شفاف است و به لایه u400 مجهز است.

لنز spectron 2

مناسب برای : استفاده تخصصی در مه کوهنوردی و دوچرخه سواری

دو لایه فیلتر uv400 در این نوع لنز عینک کوهنوردی تعبیه شده که محافظت کافی را از شما به عمل می آورد. Soectron2  تا 8 درصد میزان ورود نور خورشید را کاهش میدهد. این لنز ها موجب دید واضح و شفاف شما میشود و یک لایه فیلتر Hi-CONTRAST  برای تشخیص بهتر رنگ ها به این لنز اضافه شده است. لنز SPECTRON 2  ضد مه است و حتی در سخت‌ترین شرایط دید شما را بهبود می‌بخشد.

لنز Spectron 3

مناسب برای: کوهپیمایی، اسکی، دوچرخه کوهستان، دویدن کوهستان، سفر و گردشگری

این لنز برای محیط‌های بازی که پوشش زیادی در مقابل نور آفتاب نیاز ندارند؛ مناسب‌تر است. از مزایای لنز Spectron 3 می‌توان به قابلیت دید خوب، وزن سبک، کیفیت بالای ساخت، دوام و ماندگاری بالا، لنز فتوکرومیک و پوشش ضد بخار و پوشش بیرونی OleoPhobic که برای جلوگیری از جذب مواد روغنی است اشاره کرد. هم چنین این لنز پلی کربنات با پوشش NXT تولید شده که ضد خط و خش است. لنز Spectron +3 نیز تولید می‌شود که همانند همین لنز است؛ اما سطح تیرگی آن کمی افزایش پیدا کرده تا محافظت بیشتری نسبت به ورود نور انجام دهد. هم چنین لنز Spectron 3 CF نیز از همین خانواده طراحی و تولید می‌شود که تمام ویژگی‌های Spectron 3 را دارد اما در رنگ‌بندی‌های متنوعی تولید می‌شود که میزان ورود نور را تغییر می‌دهد.

لنز Spectron 4

مناسب برای: کوهنوردی، اسکی، کوهپیمایی

این لنز‌ها نیز مشابه با Spectron 3 هستند با این تفاوت که این‌بار با Cat.4 تولید شده‌اند. گرچه کمی قیمت عینک کوهنوردی از این لنز بالا‌تر است اما با Cat.4 حد اکثر محافظت را ارائه می‌دهد. این آپشن عینک کوهنوردی با لنز Spectron 4 را برای سفر‌های کوهنوردی ضروری می‌کند. عینک Spectron 4 نود درصد نور مرئی را مسدود می کند. این نوع لنز را از تاریک‌ترین لنز های عینک کوهنوردی می‌نامند؛ به همین دلیل برای ارتفاعات انتخاب مناسب تری خواهد بود.

لنز Falcon

مناسب برای: سفر و گردشگری، رانندگی، دریانوردی و زندگی روزمره

حرفه‌ای‌ترین لنز شهری است. تکنولوژی فتوکرومیک می‌تواند سطح تیرگی را از 2 به 3 تغییر دهد. این تغییر رنگ می‌تواند از 9 تا 20% نور را ( در تیره‌ترین حالت ممکن) عبور دهد. دارای پوشش داخلی ضد‌انعکاس از پشت شیشه اتومبیل است؛ یعنی در داخل خودرو نیز سطح تیرگی متفاوتی به شما ارائه می‌دهد و شرایط بصری مناسبی را فراهم می‌کند. از مزایای لنز Falcon می‌توان به وزن سبک، کیفیت بالای ساخت، دوام و ماندگاری بالا و پوشش ضد خط و خش NXT و تکنولوژی فتوکرومیک این لنز موجب می‌شود در شرایط‌ دلخواه دید خوبی داشته باشید. این نوع لنز فیلتر محافظ و پلاریزه شده‌ی UV400 و فیلتر Anti Glare برای خاصیت ضد درخشندگی است و در نتیجه موجب حذف نور بالای ماشین هنگام رانندگی در شب می‌شود.

لنز Altiarc 4

مناسب برای : کوهنوردی در ارتفاعات زیاد

این لنز برای فعالیت‌های حرفه‌ای کوهنوردی در ارتفاعات زیاد بسیار مناسب است، زیرا در ارتفاعات پوشش مناسبی در برابر آفتاب ندارید و انعکاس نور به علت غلضت پایین هوا بسیار زیاد است. لنز Altiarc 4 قابلیت دید عالی به شما می‌دهد و وزن سبک در عین کیفیت ساخت بالا، دوام ماندگاری، لنز فتو‌کرومیک و پوشش NXT که ضد خط و خش است ترکیب خوبی می‌سازد. لنز 4 Altiarc  دارای پوشش پلاریزه و ضد‌انعکاس نور است که ترکیب این دو با هم شرایط دید بسیار مناسبی را فراهم می‌کند.

 

امیدواریم جواب سوال‌های خود را در خصوص لنز عینک کوهنوردی گرفته باشید. و تمام ابهامات در خصوص این لوازم کوهنوردی پر‌اهمیت برایتان حل و فصل شده باشد تا بتوانید با دیدی باز انتخاب کنید.

https://www.julbo.com/en_gb/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *