آموزش, بررسی ابزار, راهنمای انتخاب, مقالات

باتوم کوهنوردی و نکات استفاده از آن (مزایا و معایب)

باتوم کوهنوردی و نکات استفاده از آن

باتوم های کوهنوردی تجهیزات استانداردی برای بسیاری از کوهنوردان با تجربه هستند. باتوم کوهنوردی در اصل یک میله قابل تنظیم با دسته ای است که هنگام کوهنوردی از آن استفاده می کنند. باتوم کوهنوردی تقریباً همیشه به صورت جفت استفاده می شوند. بیشتر کوهنوردان با دو عصا به کوهنوردی می روند.

چرا از باتوم کوهنوردی استفاده کنیم؟

  • در زمانی که شما یک کوله پشتی سنگینی همراه خود دارید میتوانید از باتوم کوهنوردی استفاده کنید و این عصا ها بسیار کمک کننده هستند.
  • وقتی وزن سنگینی روی کمرتان دارید، باتوم کوهنوردی می توانند شما را ثابت نگه دارند، به خصوص در شیب تند کوه یا پایین آمدن از کوه.
  • عصا های کوهنوردی واقعاً در گذرگاه های رودخانه استفاده های مفیدی دارند . داشتن دو باتوم کوهنوردی به شما این امکان را می دهد که هنگام راه رفتن روی سنگ های کوچک یا لغزنده احساس امنیت کنید.
  • اگر در شرایط زمستانی کوهنوردی می‌کنید، عصا ‌های کوهنوردی برای تعادل در مسیرهای لغزنده و برفی عالی هستند. و هنگامی که در حال عبور از یک رودخانه یخ زده هستید، استفاده از عصا کوهنوردی برای آزمایش یخ گزینه بسیار خوبی است.
  • داشتن عصا های کوهنوردی در کشور هایی که دارای خرس و شیر  کوهی است. در این زمان اگر به شما حمله شود، داشتن عصا ‌های کوهنوردی این امکان را به ما میدهد که بوسیله آنها از خود دفاع کنیم.
  • اگر در منطقه‌ای با پیچک سمی، بلوط سمی، گزنه یا هر گیاه دیگری که می‌خواهید از آن دوری کنید، پیاده‌روی می‌کنید، باتوم کوهنوردی راه آسانی برای هل دادن آرام آنها به کنار و پیاده‌روی آسان را فراهم می‌کنند.
  • اگر در شیب تند کوه ها هستید، می توانید از باتوم کوهنوردی برای بالا کشیدن خود استفاده کنید.
  • بسیاری از مقالات به نقل از مطالعه‌ای در سال 1999 می‌پردازند که می‌گوید استفاده از عصا ‌های کوهنوردی تا 50 درصد از فشار روی زانوها را می‌گیرد.

پیاده روی با باتوم کوهنوردی فواید متعددی دارد. برای فهمیدن مزایا و نحوه انتخاب عصا  های کوهنوردی و استفاده از آنها ، ادامه مطلب را بخوانید.

باتوم کوهنوردی گوجکس

از هر کسی که مشکل زانو دارد بپرسید و آنها به شما خواهند گفت که بدون باتوم، کوهنوردی نمی کنند. اما دیگران فکر می کنند که این عصا  ها غیر ضروری هستند.

مزایای استفاده از باتوم کوهنوردی

  • کوهنوردی با سرعت یکنواخت

همه ما می دانیم که داشتن یک سرعت ثابت و یکنواخت در کوهنوردی ضروری است. و این امکان را به شما می دهد تا در زمان کمتر و بدون رنج، به قلل بیشتری صعود کنید. از آنجایی که عصا ‌های کوهنوردی دو نقطه پشتیبانی بیشتر به شما می‌دهند، راحت‌تر می‌توانید به ریتمی ثابت برسید.

  • قدرت و تناسب اندام

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عصا ‌های کوهنوردی مزایای عضله‌سازی و هوازی پیاده‌روی را افزایش می‌دهند. با استفاده از عصا ‌های کوهنوردی، کوهنوردان از ماهیچه‌های بالایی بدن که معمولاً درگیر نمی‌شوند، مانند عضلات دوسر بازو، لاتیموس دورسی (عضلات جانبی)، سینه‌ها و سه سر بازو استفاده می‌کنند. درگیر کردن منظم این ماهیچه ها باعث تقویت آنها می شود. علاوه بر ساخت عضلات بالاتنه، درگیر کردن این ماهیچه‌ها در طول کوهنوردی، تمرین کامل بدن را ایجاد می‌کند و مزیت هوازی قابل توجه کوهنوردی را افزایش می‌دهد.

  • استرس کمتر، تعادل بیشتر

از آنجایی که می توانید در مسیر های دارای شیب با عصا ها خود را به سمت بالا بکشید و هنگام راه رفتن در سراشیبی به آنها تکیه دهید، زانوها و ماهیچه های شما فشار کمتری تحمل میکنند. باتوم به شما کمک می کند تا تعادل خود را به خصوص در زمین های ناهموار حفظ کنید و خطر زمین خوردن و احتمالاً افتادن و آسیب رساندن به خود را کاهش دهید. آنها همچنین هنگام کوهپیمایی در زمین های لغزنده بسیار مفید هستند و به شما چسبندگی بیشتری می دهند.

  • فشار کمتر روی مفاصل

علاوه بر جلوگیری از سقوط، مطالعات نشان می دهد که باتوم کوهنوردی همچنین از درد و آسیب ناشی از آسیب های فشار مکرر به عضلات جلوگیری می کند. پیاده روی در تمام طول روز، حتی بدون کوله بار سنگین، فشار فوق العاده ای را بر روی مچ پا، زانوها و باسن وارد می کند. بسیاری از کوهنوردان می توانند به معنای واقعی کلمه این نیرو را زیر زانوهای خود در فرودهای شیب دار و بالای زانوهای خود در هنگام صعودهای تند احساس کنند. باتوم ها ماهیچه‌های دیگری را برای این کار استخدام می‌کنند و به انتقال وزن کمک می‌کنند و فشاری را که معمولاً منحصراً توسط مفاصل و عضلات پایین تنه جذب می‌شود، کاهش می‌دهند.

  • سربالایی ها را سریعتر رد می کنید

بالا رفتن از سربالایی می تواند واقعاً به پاهای شما آسیب برساند. حتی اگر به طور قابل توجهی تناسب اندام دارید، می توانید از تقویتی که استفاده از باتوم کوهنوردی به شما می دهد بهره مند شوید. توزیع فشار مسیر بین پاها و بازوها به شما این امکان را می دهد که برای مدت طولانی تری شاداب بمانید و مسیرهای سربالایی را آسان تر و لذت بخش تر کنید.

  • آزمایش سنگ های شل قبل از قدم گذاشتن

همه ما بخشی از کوه ها را پیدا کرده‌ایم که در آن سنگ‌های ناهمواری وجود دارد که نمی‌دانید وزن شما را نگه می‌دارند یا نه، یا بخش‌هایی که باید بررسی کنید که آیا آنها لغزنده هستند یا خیر.

نحوه انتخاب باتوم های کوهنوردی

  • آیا استفاده هر دوی باتوم ها مهم است؟

هیچ قانونی برای این موضوع وجود ندارد. این موضوع بستگی به شما دارد. اگر قرار است در یک زمین صاف راه بروید، یکی از باتوم ها را استفاده کنید. و همچنین اگر مسیر کوهپیمایی کمتر از دو ساعت باشد اما در سربالایی باشد، همین امر صادق است. اما در صورت کوهنوردی های طولانی و سخت بهتر است از هر دوی آنها استفاده کنید

  • باتوم از جنس آلومینیوم باشد یا کربن؟

مطمئناً کربن سبک‌تر و جدیدتر است، اما گران‌تر است و بادوام نیست. از سوی دیگر، آلومینیوم بسیار محکم‌تر است و شما مجبور نخواهید بود به علت شکستن آن نگران باشید. باتوم های کوهنوردی آلومینیومی مقرون به صرفه هستند و کاملاً کار می کنند. بله، آنها کمی سنگین تر هستند ولی این موضوع بستگی به این دارد که اولویت های شما در انتخاب باتوم کوهنوردی چیست.

نکاتی در مورد نحوه استفاده از آنها

هر زمان که در یک کوهنوردی طولانی بیرون هستید، باتوم کوهنوردی می توانند کمک بزرگی باشند. با این حال، اگر از آنها به درستی استفاده نکنید، می توانند بیشتر به دردسر تبدیل شوند تا یک ابزار. در اینجا چند نکته در مورد نحوه استفاده از عصا های کوهنوردی آورده شده است:

  • ارتفاع آنها چقدر باید باشد؟

در صعودها، بهتر است آنها را با ارتفاع آرنج تنظیم کنید تا زمانی که آنها را می گیرید، بازوی شما موازی با زمین باشد. وقتی آن را با حرکت مناسب ترکیب می کنید (به شماره 2 مراجعه کنید)، در کل کوهپیمایی شما را بسیار بهتر می کند.

در هنگام فرود، بهتر است آنها را به گونه ای دراز کنید که کمی بالای آرنج یا لگن شما قرار گیرند. این به شما ثبات بیشتری می دهد و تاثیر آن را بر شما کاهش می دهد.

همچنین، زمانی که عصا  های خود را تنظیم می کنید، به خاطر داشته باشید که هر طولی که انتخاب می کنید، همیشه باید برای شما راحت باشند.

  • بهترین نوع حرکت برای صعود با باتوم

بسیاری از مردم شکایت دارند که بعد از اینکه با باتوم ها، کوهنوردی می‌روند، دست‌هایشان دیوانه‌وار درد می‌کند و اینکه عصا ‌ها تقریباً هیچ کاری برایشان نکرده‌اند. دلیل آن احتمالاً به این دلیل است که آنها به درستی از آنها استفاده نمی کردند. بیشتر مردم تمایل دارند از آنها برای مدت طولانی استفاده کنند، باتوم ها را جلوتر از خود بگذارند و برای کمک به بالا رفتن با قدرت بکشند. این فشار زیادی به بازوها و پشت وارد می کند و حرکات می تواند به سرعت مرکز ثقل خود را از دست بدهد.

ابتدا باید گام های خود را با حرکت بازوها هماهنگ کنید. این بدان معنی است که وقتی با پای راست خود به بالا فشار می آورید، قطب چپ باید روی زمین باشد و از شما حمایت کند.

دوم، زمانی که باتوم کوهنوردی را به سمت جلو حرکت می دهید، هرگز آن را بیشتر از فاصله زانوی مقابل خود قرار ندهید.

معایب استفاده از باتوم کوهنوردی

هنگام استفاده زیاد از باتوم, هماهنگی شما ممکن است کم شود و در مکان هایی که نیاز به باتوم ندارید ممکن است به مشکل بخورید. همچنین از دیگر معایب عصا این است که هنگام استفاده عکس و فیلم گرفتن سخت می شود.

نکته: در هنگام استفاده از باتوم کوهنوردی بین بدن خود و باتوم فاصله زیاد ایجاد نکنید. فاصله زیاد باعث کشش در اندام ها و ایجاد درد شود.

انواع باتوم کوهنوردی

ثابت

این نوع از باتوم کوهنوردی همانطور که از نامشان مشخص است ثابت هستند و قابلیت تنظیم اندازه ندارند. در هنگام خرید این نو از باتوم ها حتما آنها را متناسب با قد خود انتخاب کنید.

باتوم پیچی

این نوع از باتوم کوهنوردی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت پیچی هستند و بسیار ایمن هستند. پیشنهاد میشود که برای خرید باتوم این نوع را خریداری کنید.

باتوم کلیپسی

این مدل از باتوم بسیار با کیفیت هستند و به زودی خراب نمی شوند و بعد از تنظیم ارتفاع به صورت کلیپسی محکم میشوند.

باتوم های کوهنوردی تاشو

معمولاً از سه بخش ساخته شده اند که با یک سیم بادوام فلزی داخلی متصل و سفت می شوند. بزرگترین مزیت آنها نسبت به باتوم های تلسکوپی این است که کوچک هستند و می توانند سریع مستقر شوند. به همین دلیل است که باتوم تاشو برای دویدن فوق العاده محبوب هستند. آنها اغلب سبک‌تر هستند، زیرا تولیدکنندگان از شفت‌های نازک‌تر و ضعیف‌تری استفاده می‌کنند، بنابراین اغلب باتوم های تاشو را نمی‌توان «بادوام» نامید. برخی از معایب دیگر: مفاصل تکان می‌خورند و اکثر مدل‌ها طول ثابتی دارند و قابل تنظیم نیستند.

وزن و اندازه 

وزن کلی باتوم کوهنوردی به موادی که از آنها ساخته شده‌اند و ویژگی‌های آنها بستگی دارد. به طور کلی، شما دوست دارید وزن خود را کاهش دهید زیرا بلند کردن بازو و چرخاندن یک عصا  هزاران بار در روز همیشه منجر به افزایش خستگی می شود که بر عملکرد شما در مسیر، به خصوص در کوهنوردی های طولانی تر تأثیر می گذارد. خبر خوب این است که تفاوت قابل توجهی بین عصا های فوق سبک و باتوم های سنگین تر از نظر عملکرد آنها وجود ندارد. مدل های سبک تر بین 280 تا 450 گرم در هر جفت وزن دارند، در حالی که اغلب باتوم ها معمولاً بین 450 تا 630 گرم در هر جفت وزن دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *