اخبار

حادثه در علم کوه زمستان 1400

حادثه در علم کوه

از ساعات ابتدایی صبح روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه خبر گرفتار شدن دو تن از کوهنوردان تهرانی به نام ها آقاى عباس کلهر ( مربی برف)، آقاى حامد شاه حسینی ( راهنمای سنگ) در منطقه گرده آلمانها و زیر سنگ سماور در علم کوه در فضای مجازی خبرساز شد.

این دو تن طی برنامه ریزی از قبل تعیین شده قرار بود سه شنبه ۲۱ دی قله علم کوه را از مسیر گرده آلمان‌ها صعود نمایند که بعلت سرمای شدید زمین‌گیر شدند.

با همکاری سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ابتدا قرار بر اعزام تیمی در عصر روز چهارشنبه بود که بعلت سرعت باد بالا و ارتفاع بالاي پرواز امکان اعزام نیرو با وجود آماده بودن تیم امداد و نجات میسر نشد.

با هماهنگی های انجام شده بین کمیته جستجو و نجات فدراسیون و امداد کوهستان سازمان امداد و نجات هلال احمر قرار بر این شد در ابتدای صبح امروز در اولین فرصت پرواز به منطقه حادثه در علم کوه در قالب یک تیم ۶ نفره از امدادگران کوهستان فدراسیون و هلال احمر به منطقه اعزام شوند.

تیم امداد هم اکنون در مرکز امداد هوایی سازمان امداد و نجات آماده پرواز می باشند.

 

 

پس از اعزام امداد هوایی مشترک فدراسیون کوهنوردی و جمعیت هلال احمر به منطقه علم کوه تیم سه نفره ترکیبی نجات فدراسیون و هلال احمر در ارتفاع ۴۶۰۰ خرسان پیاده شده و عملیات امداد را آغاز نمودند.

هلی کوپتر امداد بدلیل مه آلودگي منطقه کلاردشت مجبور به برگشت به تهران شد تا در صورت ضرورت دوباره به منطقه اعزام گردد.

تیم امداد و نجات کوهستان متشکل از نیروهای تخصصی فدراسیون کوهنوردی و سازمان امداد و نجات هلال احمر دقایقی پیش به کمک دو کارگاه فنی و فرود با طناب به کوهنوردان حادثه دیده دسترسی پیدا کرده اند.

اب و هوای منطقه ۰ابری و با سرعت باد بالا همراه است و امدادگران در حال بالاکشی حادثه دیدگان می باشند.

تیم پشتیبان نیز در منطقه رودبارک در حال آماده باش می باشد تا در صورت ضرورت به ارتفاعات عزیمت نماید.

خبرهای جدید متعاقبا اعلام می گردد.

بنابر آخرین خبر ارسالی از نیروهای امداد و نجات در منطقه متاسفانه یکی از کوهنوردان بنام “حامد شاه حسینی” جان خود را از دست داده و همنورد وی بنام “عباس کلهر” توسط نیروهای امداد و نجات در حال انتقال بر روی قله می باشد.

امداد و نجات هنوز ادامه دارد….

به گزارش امدادگران سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تیم امدادگر پس از رسیدن به تیم دو نفره کوهنوردان تهرانی با پیکر بی جان حامد شاه حسینی مواجه شد ولی وضعیت جسمانی عباس کلهر هم بحرانی گزارش شد و با تلاش فراوان سعی بر احیای عباس کلهر نمودند و تلاش ها بی نتیجه ماند.

درنهایت با مواجه شدن به شرایط هوایی متغیر و بارش برف و سرعت باد بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت جهت جلوگیری از حوادث بیشتر پس از فیکس کردن هر دو پیکر در نزدیکی تک رکابی بالاتر از سنگ سماور اقدام به صعود دهلیز کرده و اقدام به صعود قله و مراجعه به جانپناه خرسان نمودند.

امدادگران از تجهیزات کافی و ذخیره غذایی کافی برای استقرار حدود سه تا چهار روز برخوردارند و احتمالا برای چند روز در جانپناه خرسان مستقر خواهند شد.

عروج دو تن از کوهنوردان خوشنام کشورمان “عباس کلهر “حامد شاه حسینی” را به خانواده این عزیزان و باشگاه کوهنوردی توچال و جامعه کوهنوردی کشور تسلیت عرض می نمایِد.

آخرین گزارش از وضعیت تیم امداد و نجات مستقر در جانپناه خرسان (علم کوه) روز یکشنبه ۱۴٠٠/۱٠/۲۶:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: حسب ارتباط تیم امداد و نجات: آقایان ۱_ جواد چراغی ۲_ مهدی جباریان ۳- مجتبی قهیه ای، با سرپرست فنی عملیات وضعیت کلیه نفرات مطلوب و به صورت ایمن همراه با تجهیزات و مواد غذایی لازم خوب می باشد.

💢 شایان ذکر است طی برنامه ریزی صورت گرفته قبل از عملیات پیش بینی شب مانی چند روزه همراه با تجهیزات و مواد غذایی مناسب با توجه به گزارشات هواشناسی و عدم امکان دسترسی های زمینی صورت پذیرفته و تیم مجهز به تلفن ماهواره ای جهت ارتباط با فرماندهی عملیات می باشد.

توصیه های بسیار مهم :
عملیات در بالاترین سطح ایمنی با تشکیل کمیته ای فنی متشکل از متخصصین عملیات های امداد کوهستان، امداد هوایی، مرکز ارتباطات رادیویی و مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات، با همکاری فدراسیون کوهنوردی و صعود های ورزشی بخش های جستجو و نجات، پزشکی کوهستان، هواشناسی و دیواره نوردان و مربیان زبده برنامه ریزی و زیر نظر سازمان امداد و نجات هلال احمر در جریان می باشد.
تیم امداد و نجات مستقر در جانپناه خرسان دارای وضعیت جسمانی مطلوب و مجهز به تجهیزات و امکانات مناسب می باشند و در زمان های مقرر توسط تلفن ماهواره ای و موبایل با سرپرست فنی عملیات در تماس هستند و پس از پایداری شرایط جوی انتقال خواهند یافت.

به گزارش انجمن پزشکی کوهستان ایران، به هیج عنوان نیازی به اعزام زمینی تیم های پشتیبان نمی باشد، منطقه به دلیل بارش ها به شدت مستعد وقوع بهمن و دارای مخاطرات بالا است.
( صعود به علم کوه اکیدا ممنوع )

⛔️ لطفا از انعکاس اخبار هیجانی آمیخته با غلو و احساسات و تحریک اذهان عمومی جامعه در فضای مجازی اکیدا جلوگیری گردد.
اخبار حادثه را صرفا از مراجع اصلی روابط عمومی جمعیت هلال احمر، فدراسیون کوهنوردی و صعود های ورزشی و مراجع ذی صلاح پیگیری نمایید.

ضمن ابراز همدردی و عرض تسلیت به خانواده های تحت تاثیر این ضایعه و جامعه کوهنوردی به اطلاع می رساند در شرایط فعلی اولویت، حفظ سلامت و انتقال ایمن تیم امداد و نجات از ارتفاعات می باشد.
مقرر گردید پس از بازگشت تیم و دریافت گزارش فنی حادثه و محل های قرار گیری پیکرها بر روی گرده آلمان ها، جلسه ای مشترک با فدراسیون کوهنوردی و صعود های ورزشی و دستگاه های ذیربط برگزار گردد که نتیجه متعاقبا اعلام می گردد.

 

بنابه گزارش انجمن پزشکی کوهستان ایران لحظاتی پیش تیم امداد اعزامی به منطقه علم کوه در سلامت کامل به تهران رسیدند.

این تیم که شامل امدادگران حرفه ای فدراسیون کوهنوردی و سازمان امداد و نجات هلال احمر بودند از روز پنجشنبه هفته گذشته در ارتفاعات علم کوه و در جانپناه خرسان زمین گیر بودند.

این تیم شامل سه نفر از کوهنوردان زبده بنام های “مهدی جباریان”، “جواد چراغی” و “مجتبی قهیه ای” از استان های تهران و مرکزی جهت کمک رسانی به دو حادثه دیده گرده آلمان‌ها بوسیله امداد هوایی اعزام شده بودند و بمدت ۶ روز در ارتفاعات علم کوه زمین‌گیر شده بودند.

انجمن پزشکی کوهستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *