آموزش, مقالات

چگونه کوهنوردی را شروع کنیم؟

چگونه کوهنوردی را شروع کنیم؟

کوهنوردی برای برخی به عنوان یک ورزش بسیار سخت دیده می شود، در حالی که برای دیگران صرفا یک سرگرمی هیجان انگیز است که قدرت، استقامت و فداکاری آن ها را به چالش می کشد. کوهنوردی گاهی می تواند بسیار خطرناک باشد، به ویژه در زمانی که بی تجربگی، برنامه ریزی ضعیف و تجهیزات ناکافی وجود دارد. با این حال، زمانی که درست انجام شود، یک تجربه هیجان انگیز و پرطرفدار است. اگر به دنبال پاسخ چگونه کوهنوردی کنیم هستید با گوجکس بلاگ همراه شوید.

     

۱- تحقیق کنید.

قبل از آنکه حتی به مقصد فک کنید، تا جایی که می توانید در مورد مهارت های مورد نیاز و تجربه های دیگر افراد مطالعه کنید. بسیار مهم است که قبل از آن که قدرت بدنی کوه نوردی را داشته باشید، از لحاظ ذهنی آن را بشناسید. یکی از بهترین راه ها، مطالعه ی تجربه ی کوهنوردان دیگر که کوه های زیاد پر چالشی داشته اند، می باشد. در مورد چگونگی صعود در ناحیه های مختلف اطلاعات کسب کنید. دانش خود را در رابطه با آب و هوای مختلف در کوه ها بالا ببرید. کوه ها سیستم هوایی منحصر به فرد خود را دارند. برای مثال یاد بگیرید که در مواجهه با رعد و برق چه کاری باید انجام دهید.

      سنگنوردی

۲- قدرت روحی خود را ارزیابی کنید.

چگونه کوه نوردی کنیم؟ این سوال در بسیاری از مواقع در رابطه با نگرش ذهنی شما مطرح می باشد. زیرا شما باید تصمیمات صحیح و سریع درباره شرایط، مسیرها و ایمنی را بیاموزید. برای بسیاری از کوهنوردان، چالش ذهنی بخش بزرگی از این سفر است، زیرا شما به طور کامل از روال معمول زندگی خود در دفاتری با تهویه مطبوع و سبک زندگی آسان به دنیایی وارد می شوید که تصمیم گیری عواقب مهمی دارد که شما را کاملا مورد آزمایش قرار می دهد. قبل از شروع کوهنوردی این سوال ها را از خود بپرسید.

– آیا شما در سختی تصمیمات عجولانه می گیرید؟ این نوع خلق و خوی خطرناک است. در صعود به کوه، به پایداری، تفکر آرام و روشن، و توانایی بهترین راه حل در سریع ترین زمان نیاز است.

– آیا شما قادر به گذشتن از موانع هستید یا اینکه ترجیح می دهید چیز دیگری که کمتر فشار آور است را انجام دهید؟

– آیا شما  با طبیعت دوست هستید؟ اعتماد به نفس بیش از حد مطلوب نیست، زیرا هنگام صعود می تواند شما را به سختی سوق دهد.

– آیا شما در مواجهه با مشکلات راه حل های درستی به ذهنتان می رسد؟

          کوهنوردی

۳- بدن خود را آماده کنید.

کوه نوردی نیاز به مهارت های خوب تناسب اندام و استقامت دارد، زیرا به فعالیت بدنی شدید احتیاج دارد. پس نمیتوانید به راحتی از یک شیوه زندگی بی حرکت، یک کوه با ارتفاع بالا را صعود کنید. با روش های آموزشی که برای شما بهترین است، به تناسب اندام و قدرت برسید. تیپ های ورزشی که به شما کمک میکنند عبارتند از:

– پیاده روی تند و دویدن

– پیاده روی به صورتی که به طور فزاینده ای دشوارتر شود.

– وزنه برداری، پیاده روی و دویدن با وزنه در کوله پشتی و یا در دستانتان را در حالی که در شیب رو به بالا هستید

– و هر ورزشی که قدرت و استقامت (دو اصل مهم برای آمادگی جسمانی در هنگام کوهنوردی) را بهبود می بخشد.

      دویدن

۴- آموزش ببینید

اگر قصد دارید که ابتدا صعود خود را به عنوان یک مبتدی انجام دهید، قبل از شروع تمرین، ابتدا تمرینات اولیه را در یک باشگاه کوهنوردی انجام دهید، مگر اینکه در طول مسیر راهنما (چه کتاب چه به عنوان یک فرد حرفه ای) داشته باشید. یک باشگاه کوهنوردی تمرینات زیر را به شما آموزش می دهد (ممکن است به همه ی آن ها در طول مسیر احتیاج داشته باشید):

– کوهنوردی در یخ، برش یخ، با استفاده از تبر.

– آموزش سر خوردن (در سراشیبی): زمانی که پایین میروید، با استفاده از تبر سرعت خود را چک کنید.

– عبور از شکاف های عمیق و تکنیک های نجات و عبور از پل های برفی.

– قدم زدن روی کوه های یخی و برفی

– تکنیک ها و مهارت های مختلف صعود، از جمله پیدا کردن مسیر، خواندن نقشه، استفاده از میخ ها، گوه ها و پیچ ها، بستن گره، استفاده  و مدیریت طناب

– آموزش ایمنی در بهمن

– آموزش کمک اولیه

    گره کوهنوردی

۵- اولین صعود خود را برنامه ریزی کنید

اولین صعود شما باید برای یک مبتدی مناسب باشد و ترجیحا با یک راهنمای پیشرفته صورت گیرد. سطح دشواری یک کوه تحت تاثیر هم ارتفاع و هم نوع کوه می باشد. کوه ها از آسان به بسیار دشوار طبقه بندی می گردند. یک کوهنورد مبتدی همیشه باید از کوه “آسان” به سمت بالا برود و در عین حال تمام احتیاجات احتیاطی لازم را اتخاذ کند؛ زیرا مهم نیست که چقدر آسان، یک کوه همچنان یک کوه است، است. برای شروع از کوه هایی با پیاده روی آسان شروع کنید. اینها به شما کمک خواهد کرد که در مورد تغییرات آب و هوایی و انرژی مورد نیاز خودتان آگاهی پیدا کنید.

کوهنوردی

۶- بهبود مهارت های خود را ادامه دهید و صعود کوه ها را سخت تر کنید.

کوه های پوشیده از برف را که نیاز مهارت های فنی کوهستانی دارند، امتحان کنید. کوه های آتشفشانی بسیار برای مبتدیان مناسب هستند. با آموزش پایه، شما باید بتوانید به راحتی آنها را صعود کنید. به قله هایی که نیاز به طولانی پیاده روی دارند بروید تا مهارت های فنی بالا رفتن از کوه و دانش کوهنوردی و قدرت بدنی تان بهبود یابد.

۷- یک راهنمای خوب پیدا کنید

یکی از بهترین چیزهایی که می توانید انجام دهید این است که به یک باشگاه کوه نوردی در نزدیکیتان بپیوندید. از این باشگاه به باشگاه های دیگر متصل خواهید شد و شما می توانید راهنماهای خوب، با اعتماد و معتبر را از طریق آن ها پیدا کنید. مطلب مهمی  در مورد باشگاه ها این است که آنها صعود گروه را طوری ترتیب می دهند که اغلب مبتدیان با کوهنوردان متوسط همراه شوند. بنابراین شما می توانید مهارت ها را در ملاقات با دیگر کوه نوردان بیاموزیر.

وقت صرف صحبت کردن با کوهنوردان با تجربه در جلسات باشگاه را صرف کنید. آنها می توانند به شما مقدار زیادی از آنچه که همیشه از خواندن یاد می گیرند، بیشتر بدانند و حتی ممکن است شما را به ارائه راهنمایی به شما معرفی کنند یا حداقل به کسانی که می توانند به شما کمک کنند، به شما کمک می کنند.

باشگاه های صعود، تمایل دارند تا از کوه های فنی دشوارتری نسبت به سازندگان تجاری برخوردار شوند. هنگامی که مهارت های صعود خود را بهبود می دهید، زمانی که می خواهید توانایی های خود را افزایش دهید، این را در ذهن داشته باشید.

۸- برای سفر آماده شوید.

بعد اینکه چگونه کوهنوردی کنیم را از بر شدید موارد زیر را از یاد نبرید.

– وسایل خود را با دقت بسته بندی کنید. تبر یخ، قلاب، چکمه ها و سایر موارد مورد نیاز خود را به دقت بسته بندی کنید. برخی از این موارد می توانند به راحتی کیسه ها را پاره کنند، موجب جراحت شوند و یا از بین بروند.

– همیشه با یک لیست بررسی کنید که همه لوازم مورد نیاز را به همراه دارید.

– سایر لوازم مورد نیاز مانند غذا، آب، لباس و غیره را بررسی کنید.

– با راهنما یا همراهتان در مورد مسیر و آنچه را انتظار می رود از جمله خطرات، شرایط آب و هوایی، مشکلات احتمالی، و هر گونه مسائل دیگر که نیاز به پوشش دارند، صحبت کنید. بر روی نقشه خود منطقه را نگاه کنید و مسیر را به خوبی در ذهن داشته باشید. هر راه ممکن دیگر که ممکن است به عنوان خروجی ایمنی مورد نیاز باشد را بررسی کنید.

– حرکات کششی را قبل از شروع مسیر فراموش نکنید.

– فقط در مسیر اصلی خود حرکت کنید مگر اینکه مانع بزرگی وجود داشته باشد که باعث جلوگیری شما از انجام این کار شود.

– مواردی که راهنما به شما می گوید را انجام دهید.

– از صعود لذت ببرید، عکس بگیرید و به خود افتخار کنید.

– مواد غذایی انرژی زا را در فواصل زمانی منظم مصرف کنید، در مسیر استراحت کنید و جهت خود را مجددا بررسی کنید. مراقب باشید تا استراحت شما خیلی طول نکشد که بدنتان سرد نشود.

– مرتب آب بخورید. در هوای سرد ممکن است شما تشنه نشوید اما به یاد داشته باشید که بدن شما به طور مداوم آب از دست می دهد. پس مصرف مایعات را جدی بگیرید.

– در طول مسیر از کوهنوردان دیگر جدا نشوید.

منبع: wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *