آموزش, مقالات

کیف کمک های اولیه کوهنوردی (بررسی و معرفی)

کیت کمک های اولیه

از میان تمام خطراتی که در کوهنوردی می توانیم با آن مواجه شویم، شاید تنها چیزی که در طول یک دوره کوهنوردی می توانیم با خود ببریم کیف کمک های اولیه کوهنوردی است که آن را در کوله پشتی خود قرار می دهیم.

اگر در حال بالا رفتن از صخره یا کوه هستید، همیشه این احتمال وجود دارد که به خودتان یا بقیه افراد در کوهنوردی آسیب وارد شود. اگر کیف کمک های اولیه کوهنوردی را به همراه داشته باشید و بدانید که چگونه صدمات موجود را ارزیابی کنید و از وسایل کمک های اولیه خود استفاده کنید،این امر می تواند تفاوت بزرگی در نتیجه ایجاد کند. به یاد داشته باشید که استفاده از تجهیزات مناسب کوهنوردی، دانستن اینکه در شرایط اورژانس پزشکی چه کاری باید انجام دهید، مهمترین بخش کیت کمک های اولیه شماست.

هنگامی که مشکی رخ می دهد، کیف کمک های اولیه کوهنوردی می تواند کاملاً برای مدیریت یک حادثه حیاتی باشد. با این حال، همه حوادث شامل شکستگی استخوان ران و حملات قلبی نمی باشند. کیف کمک های اولیه کوهنوردی خوب باید به گونه ای باشد که بتوان با استفاده از آن ها تجهیزات و لوازم مورد نیاز خود را حمل کرد.

برای کمک به شما در اتخاذ بهترین تصمیم در مورد کیف کمک های اولیه کوهنوردی، این مقاله دستورالعمل ها، توصیه ها، نکات و ترفندهایی را برای انتخاب کیف کمک های اولیه کوهنوردی مناسب برای شما ارائه می دهد.

کیف کمک های اولیه کوهنوردی

وسایل مورد نیاز در کیف کمک های اولیه کوهنوردی

چه چیزی باید در کیف کمک های اولیه کوهنوردی خود حمل کنید؟ تصمیم گیری دشوار است زیرا شما باید کیف خود را کوچک و سبک نگه دارید، اما همچنین می خواهید به اندازه کافی برای درمان آسیب های شدید با خود تجهیزات داشته باشید. این امر به شما بستگی دارد می‌توانید کیف کمک های اولیه کوهنوردی از پیش بسته ‌بندی شده بخرید که بسیار مناسب است. اما باید با اضافه کردن مواردی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید، کیف را شخصی ‌سازی کنید. برای سفر های کوهنوردی یک روزه، کیف خود را کوچک با وزن پایین نگه دارید.

هر شخصی که مرتباً به کوهنوردی می‌ رود باید حداقل یک دوره کمک‌ های اولیه یک روزه در بیابان و کوهنوردی را بگذراند. اما هر چیزی که این دوره طولانی ‌تر باشد به شما کمک می‌کند در صورت وقوع فاجعه، آمادگی بیشتری داشته باشید.

اگر چه ممکن است این امر خنده دار به نظر برسد اگر که به شما بگوییم که همه به یک کیت پزشکی 2 کیلوگرمی نیاز دارند. چیزهایی وجود دارند که هیچ کوهنورد خوبی نباید بدون آنها کوهنوردی کند در بخش بعدی برخی از آن ها را با یک دیگر بررسی خواهیم کرد.

  1. داروهای مناسب را بیاورید

در کوهنوردی علاوه بر دارو های تجویزی که ممکن است شما و شرکایتان در طول روز به آنها نیاز داشته باشید، فراموش نکنید که یک نمونه کوچک از دارو های مهم بدون نسخه مانند ایبوپروفن و/یا پاراستامول (استامینوفن)، آسپرین و بنادریل (دیفن هیدرامین) را بسته بندی کنید.

مطمئن شوید که این دارو ها را در کیسه های پلاستیکی کوچک با دوز ها و تاریخ انقضا مشخص شده نگه می دارید تا هر کسی در گروه شما ممکن است نیاز به استفاده از کیت شما داشته باشد بتواند  با سهولت دارو و وسایل مورد نیاز خود را پیدا کند. همچنین، هیچ داروی استنشاقی آسم یا اپی پنی که ممکن است شما یا گروهتان به آن نیاز داشته باشید را نیز فراموش نکنید.

  1. در کوهنوردی خونریزی را به سرعت کنترل کنید

تجهیزات این مورد می تواند پد گاز و پانسمان پزشکی، به شکل ورقه های گاز، گاز غلتکی، بانداژ، یا پانسمان های هموستاتیک باشد (اگر می خواهید واقعاً کارساز باشید). فقط مطمئن شوید که چیزی را با خود می آورید که می توانید از آن برای جلوگیری از خونریزی استفاده کنید. اگر خونریزی شدیدی وجود داشته باشد، باید آن را به طور سریع متوقف کنید.

  1. با دستکش های نیتریل غیر لاتکس از خود محافظت کنید

این امر در کوهنوردی ممکن است امری غیر ضروری به حساب بیاید. اما داشتن 2 الی 3 جفت دستکش غیر لاتکس برای خونریزی های بزرگ و جلوگیری از انتقال بیماری های عفونی بسیار مهم است. شما همچنین می توانید یک کیسه پلاستیکی برای قرار دادن دستکش های استفاده شده پس از اتمام کار نیز در کیف کمک های اولیه کوهنوردی با خود حمل کنید.

کیت کمک های اولیه

4. زخم ها را به درستی تمیز کنید

شما به یک چیزی برای تمیز کردن زخم ها نیاز دارید، به خصوص اگر در یک سفر طولانی در کوهنوردی هستید. در اینجا صابون و آب واقعا بهترین گزینه برای شما می باشد، اما اگر این امکان وجود ندارد، یک محلول ساده ید (مخلوط با آب) نیز برای شما مناسب خواهد بود.

پد های آماده سازی الکل آخرین راه حل مناسب برای شما هستند، اما واقعاً نباید به طور مکرر برای تمیز کردن زخم های باز از آن ها استفاده شود. تا به حال به این فکر کرده اید که چرا وقتی پرستار ها روی زخم شما پراکسید هیدروژن می ریزند، خراش ها و بریدگی های شما حباب می زند و می جوشند؟ این امر به این دلیل است که سلول های سالم را همراه با باکتری ها از بین می برد. پراکسید هیدروژن یک داروی بسیار موثر است، اما شاید بیش از حد بنابراین تا حد امکان از صابون یا ید استفاده کنید.

  1. برش از طریق لباس با قیچی ضربه

داشتن وسایلی در کیف کمک های اولیه کوهنوردی برای بریدن بسیار مهم است. قیچی تروما (قیچی مخصوص برای مصارف پزشکی که برای بریدن تقریباً هر چیزی که می توانید روی بدن خود داشته باشید طراحی شده است. بدون اینکه آسیبی به بیمار وارد کند) بهترین گزینه می باشد، اما قیچی معمولی و چاقو نیز برای شما کار ساز خواهند بود.

  1. پانسمان ها را در جای خود نگه دارید و از رگ به رگ شدن ها حمایت کنید

داشتن نوار چسب در کیف کمک های اولیه کوهنوردی برای پانسمان زخم ها با استفاده از گاز ضروری است. به علاوه اگر چند تکنیک را بلد باشید، می توانید از آن ها برای تثبیت مچ پا و مچ دست نیز استفاده کنید. نوار چسب مشکلی ندارد، اما واقعاً برای این استفاده توصیه نمی‌ شود. به این دلیل که نوار چسب می تواند میکروبات عجیبی را بر روی پوست شما جذب کند و برای اهداف پزشکی ساخته نشده است.

 

  1. یادداشت های پزشکی را با یک کاغذ و مداد بردارید

در صورت بروز حادثه در کوهنوردی، یک چیزی برای نوشتن اطلاعات حیاتی با خود در کیف کمک های اولیه کوهنوردی به همراه داشته باشید. علائم حیاتی، اطلاعات بیمار، شرح مکان، جدول زمانی رویداد ها و موارد دیگر را حتما ثبت کنید.

برای یک کوهنورد، وزن و حجم کیف کمک های اولیه کوهنوردی از ویژگی‌ های اصلی به حساب می آید که باید هنگام خرید به آن ها توجه کند تا تجهیزاتی که با خود می‌آورد مزاحم فرایند کوهنوردی نشود. صرف نظر از اینکه چگونه وقت خود را در خارج از خانه سپری می کنید، استفاده از این دستورالعمل ها می تواند به شما در جمع آوری یک جعبه کمک های اولیه برای رفع نیازهای خود کمک کند.

6 ویژگی مهم کیف کمک های اولیه کوهنوردی

  1. اندازه کیف کمک های اولیه کوهنوردی

اندازه و وزن کیف کمک های اولیه کوهنوردی بسیار مهم است، اما محتویات آن هنوز باید با تعداد افراد گروه مطابقت داشته باشد. کیف کمک های اولیه کوهنوردی باید ، بسیار جمع ‌و جور باشند به گونه ای که بتوان به راحتی آن‌ ها را جمع کرد و در استفاده از فضا صرفه ‌جویی کرد.

  1. تجهیزات کیف کمک های اولیه کوهنوردی

کیف کمک های اولیه کوهنوردی باید با نوع فعالیت و تعداد افراد گروه مطابقت داشته باشد، به طوری که در مواقع اضطراری، تمام لوازم پزشکی لازم در دسترس باشد. بنابراین تجهیزات با کیفیت بالا از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

  1. نمای کلی خوب کیف کمک های اولیه کوهنوردی

کیف کمک های اولیه کوهنوردی باید طوری ساخته شده باشند که از فضا و تقسیم بندی مناسبی برخوردار باشند و امکان دسترسی سریع به اقلام را برای افراد فراهم کنند. این امر باعث صرفه جویی در زمان و همینطور افزایش سرعت در یافتن تجهیزات مورد نظر در یک موقعیت اضطراری می شود. کیف کمک های اولیه کوهنوردی مناسب تقسیم بندی به چندین بخش و نمای کلی از محتویات را به خوبی ارائه می دهد. همینطور یک کیف کمک های اولیه کوهنوردی آنها را به راحتی و به سرعت در دسترس شما قرار می دهد.

  1. نکات کمک های اولیه

عکس ‌ها و راهنما های روی محفظه کیف کمک های اولیه کوهنوردی، نمای کلی خوبی از محتویات را ارائه می‌ دهند.این راهنما ها هنگام ارائه کمک‌ های اولیه در هنگام مواقع اضطراری، جهت‌گیری مناسبی را به افراد ارائه می ‌دهند.

  1. شرایط آب و هوایی

کیف کمک های اولیه کوهنوردی اولیه ضد آب به افرادی که در مناطق کوهستانی مرتفع یا در تورهای یخچالی در باد و آب و هوا می روند این امکان را می دهند تا خیال آن ها از بابت خشک ماندن محتویات داخل کیف امن باشد. این امر باعث می شود که تجهیزات در مواقع اضطراری خشک و قابل استفاده باقی بمانند.

  1. مناطق خاص استفاده

هر نوع ورزش کوهستانی خاص است اما خطرات خاص خود را نیز دارد. کیف کمک های اولیه کوهنوردی مخصوص باید به گونه ای طراحی شده باشد که بتواند محتویات متناسب با ورزش های خاص را در خود جای دهد.

چک لیست لوازم مورد نیاز در کیف کمک‌های اولیه

اشاره کردیم که انتخاب محتویات کیت کمک های اولیه وابسته به فاکتور‌هایی است اما چک لیستی از این محتویات را برای شما تهیه کردیم تا در برنامه‌های کوهنوردی هر گزینه ای که نیاز دارید را در بین این موارد انتخاب کنید:

دارو

شاید یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کیف کمکهای اولیه شما را دارو‌ها تشکیل دهند. آن ها می‌توانند در مواقع نیاز تأثیر قابل توجهی بر سلامت فرد مصدوم و خروج او از شرایط اضطراری داشته باشند. البته فراموش نکنید که ترجیحاً این دارو‌ها باید توسط یک پزشک متبحر تجویز شود و حتی‌المکان از خوردن سرخود دارو‌ها جلوگیری کنید. اما به همراه داشتن این دارو‌ها می‌تواند شما را از شرایط دشوار و سخت سلامتی نجات دهد. نمونه‌ای از این قرص‌ها شامل موارد زیر است:

انواع قرص‌‌های مسکن مثل استامینوفن، ایبوپروفن و …

قرص‌های مربوط به آلرژی مثل آنتی‌هیستامین دوکنژستانت

قرص هیوسین ضد اسپاسم عضلات

قرص‌های ضد اسهال مانند قرص دیفنوکسیلات

قرص سرماخوردگی مثل کلد استاپ یا ادلت کلد

قرص ضد‌تهوع مثل متوکلوپرامید یا پلازیل برای از بین بردن حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه

قرص های ضد‌اسید معده برای جلوگیری از ترش کردن مثل فاموتیدین

انواع کرم‌های درمانی

وجود کرم‌هایی چون کرم ضد‌خارش یا کرم‌های ضد حشره می‌تواند یک آسودگی خاطر برای شما به وجود آورد. کرم‌های ضد‌خارش سوزش و التهاب گزش حشرات را بر روی پوستتان از بین می‌برد اما کرم ضد‌حشره از آن هم بهتر عمل می‌کند! در واقع این کرم از گزش حشرات جلوگیری می‌کند و شما را از شر آن‌ها در امان نگه می‌دارد. حضور پماد سوختگی هم می‌تواند بسیار مفید باشد. کافیست این پماد را روی پوست سوخته بمالید تا از التهابات آن جلوگیری کنید. توصیه می‌کنیم برای آگاهی بیشتر بلاگ آسیب های کوهنوردی را نیز ملاحظه کنید.

دستمال مرطوب و بهداشتی

می‌توانید با استفاده از دستمال بهداشتی و مرطوب آلودگی‌ها را از سطح بدن، چشم و زخم‌های مصدوم پاک کنید. پس حضورشان نقش پر رنگی در کیت شما پیدا می‌کند.

دستکش و لوازم ضد عفونی

فرض کنید قصد پانسمان زخم‌های همراه خود را در طبیعت دارید. اما با دست‌های آلوده‌ای که دارید به جای کمک، ظلم بزرگی در حق افراد زخمی می‌کنید! پس اگر آب و صابون در دسترس ندارید با کمک ژل‌های ضدعفونی یادستمال‌های مربوط مختص به این کار، دستانتان را تمیز کنید. توصیه می‌کنیم حتماً دستکش نیز به همراه داشته باشید تا از ورود هر گونه آلودگی به پوست فرد جلوگیری کنید.

یکی از در دسترس‌ترین موارد برای ضد‌عفونی پد الکلی است که این روزها به لطف اپیدمی کرونا همه آشنایی کاملی با آن دارند! پس حتماً به غیر از جعبه کمک‌های اولیه خود، در کیف یا جیبتان تعدادی پد الکلی پیدا می‌شود. البته برای ضد عفونی می‌توانید از بتادین نیز استفاده کنید.

چسب زخم و گاز استریل

بهتر است زخم‌ها را ضد عقونی کنید و سپس محل زخم را بپوشانید تا از آلوده شدن و ایجاد عفونت جلوگیری کنید. برای حل این مسأله بهتر است چسب زخم و گاز استریل به اندازه کافی در کیف کمکهای اولیه خود به همراه داشته باشید. گاز پانسمان یا همان استریل از مهم‌ترین آیتم‌های کیف کمکهای اولیه شماست.

باند‌‌های کشی

می‌توانید از باند‌های کشی برای بستن پاهای پیچ خورده استفاده کنید یا زخم‌های عمیق را محکم ببندید تا از خونریزی آن جلوگیری کنید. بلاگ آسیب های کوهنوردی 2 برای کمک به شما در این قسمت می‌تواند بسیار مفید باشد. پس بعد از اتمام این بلاگ، آن را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

انتخاب‌های کامل‌تر

لوازمی دیگری نیز وجود دارند که شاید حضورشان ضروری نباشد اما حضورشان امنیت بیشتری برایتان به ارمغان می‌آورد. از این لوازم لیستی تهیه شده که می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

داروی بتادین و سرم ضد عفونی کننده

الکل سفید

پنبه

محلول محرک تنفسی ( محلول آمونیاک )

باند در ابعاد مختلف نواری و سه گوش

قیچی، تیغ و پنس

ترمومتر (درجه تب)

آتل (تخته شکسته بندی در سایز کوچک و بزرگ)

صابون آنتی باکتریال و حوله‌ی تمیز

کبریت و فندک

سرنگ آماده برای تزریق ضروری

پماد هایی چون جنتامایسین یا تتراسیکلین

کیسه یخ و کیسه آب گرم

چراغ قوه و سوت

پودر ORS

چسب زخم یا چسب لوکوپلاست

و….

نکات کلیدی برای نگهداری از کیف کمکهای اولیه

هر گاه وسایل و مواد داخل جعبه کمک های اولیه را مصرف کردید، در اولین فرصت آن‌ها را با نمونه جدید شارژ نمایید.

به تاریخ انقضای دارو های مورد نیازتان توجه داشته باشید. اگر تاریخ آن ها به پایان برسد نه تنها دیگر مفید نخواهند بود؛ بلکه باعث مسمومیتتان نیز خواهند شد. پس تاریخ انقضا ها را چک کنید و در صورت نیاز دارو هایتان را دوباره خریداری کنید.پیش از شروع برنامه نگاهی به چک لیست محتویات کیف کمکهای اولیه خود بیاندازید تناسب لوازمتان با برنامه پیش رو را بررسی کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *