آموزش, مقالات

تجهیزات ضروری سنگ نوردی و یخ نوردی

تجهیزات ضروری سنگ نوردی و یخنوردی

 

تجهیزات سنگ نوردی، بسته به اینکه در چه شرایطی و در چه سطحی مایل هستید این ورزش را انجام دهید، متفاوت هستند.اگر به دنبال یک ورزش پر هیجان، چالش برانگیز و در عین حال سازنده هستید، به احتمال زیاد از صعودهای ورزشی استقبال خواهید کرد. صخره نوردی و رشته های ورزشی مشابه همگی در زیر چتر صعودهای ورزشی جای می گیرند. این رشته ورزشی، هم در طبیعت و هم در سالن اجرا می شود و برای انجام آن، چه در سطح حرفه ای و چه در سطح آماتور، به تجهیزات خاصی نیاز است. این رشته ورزشی بسیار پرخطر و جذاب می باشد و امنیت و عملکرد شما به طور مستقیم به تجهیزاتی که از آنها استفاده می کنید، وابسته است. . این مقاله قصد دارد به یک پرسش پاسخ دهد: تجهیزات ضروری برای سنگ نوردی کدامند؟

امنیت در سنگ نوردی با کلاه صخره نوردی:

سر یکی از بخش های کلیدی در بدن انسان است که در صعودهای ورزشی، بیش از سایر اندام ها در معرض خطر قرار دارد. کلاه کاسک سنگنوردی می توانند تا حد قابل قبولی از این بخش از بدن در برابر ضربه، سقوط سنگ ها و آسیب های احتمالی دیگر محافظت کنند. کلاه های صخره نوردی انواع بسیار مختلفی دارند و به فراخور ویژگی های ساختاری خود، درجه مقاومت آن ها متفاوت می باشد. اکثر کلاه ها می توانند ضرباتی که از بالا یا روبرو به سر وارد می شوند را خنثی کنند اما در مهار کامل ضرباتی که از طرفین به سر وارد می شود، اندکی ضعیف عمل می کنند. البته این امر در نسل جدید کلاه های سنگنوردی اندکی بهبود پیدا کرده است. ترکیب یک لایه محافظتی فوم و پلاستیک، امنیت و حفاظت بیشتری را برای ورزشکاران فراهم کرده است. کلاه های ایمنی مدرن سبک هستند و حمل آن ها در خلال سنگنوردی و کوهنوردی آسان است.

ابزار حمایت و فرود را فراموش نکنید!

هر صعودی یک فرود به همراه دارد و در سنگنوردی، فرودی ایمن و مطمئن بدون تجهیزات مخصوص این امر امکان پذیر نیست. در ادامه هر کدام از این موارد را بررسی می کنیم:

  • ابزارهای حمایت و فرود: ابزارهای مهار کننده ای که به صورت ترمز های دینامیکی عمل می کنند. معمولا از این ابزار در صعودهای ورزشی فنی به منظور حفاظت و فرود ورزشکاران استفاده می شود. برخی از ابزار های حمایت و فرود موجود در بازار به گونه ای طراحی شده اند که امکان حمایت فرد دوم را نیز دارا هستند. این ابزار، با توجه به قابلیت های آن، برای صعود های فردی و گروهی بسیار کاراست.

سنگ نوردی و یخ نوردی بدون هارنس تقریبا غیر ممکن است!

هارنس را می توان به جرات یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات در سنگنوردی دانست. این وسیله فرد را به هنگام صعود و فرود محافظت می کند و امکان نگه داری از برخی از تجهیزات را نیز فراهم می سازد. هارنس ها انواع مختلفی دارند و شما با توجه به نوع صعودی که می خواهید انجام دهید (مثلا کوهنوردی یا صخره نوردی) باید هارنس مناسب را انتخاب کنید. هارنس وسیله ای است که به دور پاها و کمر ورزشکار می پیچد و می توان گفت که حالت یک تاب بچه را برای او به وجود می آورد. این سیستم در طول صعود می تواند با قرار دادن آناتومی ورزشکار در حالت ایده آل، از وی حمایت کند.

هارنس ها باید کاملا متناسب با آناتومی ورزشکار انتخاب شوند. بند هایی که به دور کمر یا پاهای ورزشکار قرار می گیرند باید پهنای مناسبی داشته باشند و متناسب با ابعاد آناتومی فرد انتخاب شوند. در غیر این صورت، این وسیله می تواند مشکلات و دردسرهای بیشتری را در خلال صعود ایجاد کند. هارنس ها یکی از سبک ترین تجهیزات صعود محسوب می شوند. هارنس هایی که برای کوهنوردی در ارتفاعات بالا طراحی شده اند در مقایسه با نمونه های مشابه برای سنگنوردی یا صعودهای داخل سالن، وزن کمتری دارند.

صعود با کفش سنگنوری:

قدرت بدنی، دقت و آگاهی نسبت به فضا پارامترهایی هستند که در یک سنگ نوردی  به شما کمک می کنند حرکت های دقیق تری داشته باشید. با این حال، نباید نقش کفش های مناسب در صخره نوردی را نادیده گرفت. کفش های مخصوص سنگ نوردی و صخره نوردی و سایر رشته های ورزشی مشابه سبک هستند و ساختار متفاوتی نسبت به کفش های ورزشی معمولی دارند. این کفش ها، که از آن ها تحت عنوان کتان سنگ نیز یاد می شود، با افزایش اصطکاک میان سطح زیرین کفش و سنگ ها، می توانند به شما در کنترل بهتر بدن و صعودهای آسان تر کمک کنند. با این حال توجه داشته باشید که هیچ کفشی برای تمام رشته های ورزشی مناسب نیست. حتی کفش های مخصوص سنگ نوردی نیز از نظر ساختار و خصوصیات با یکدیگر تفاوت هایی دارند و در نتیجه هر کدام از آنها برای نوع خاصی از سنگنوردی مناسب هستند.

در انتخاب کفش سنگ نوردی خود دقت کنید چرا که این تجهیزات مستقیما با امنیت پاهای شما در ارتباط هستند. سعی کنید از کفش های با کیفیت استفاده کنید و مطمئن شوید محصولی که خریداری می کنید تاییدیه های مربوط به فدراسیون سنگنوردی و کوهنوردی یا سایر تاییدیه های مشابه را دارا باشد.

اسلینگ و کوئیک درا:

اسلینگ ها و کوییک دراها یکی دیگر از تجهیزات سنگ نوردی هستند. تسمه ها برای اتصال دو نقطه ثابت و همچنین محافظت از ورزشکار طراحی شده اند. این دسته از تجهیزات معمولا از جنس نایلون بسیار مقاوم هستند  و در نتیجه قدرت کششی بالایی دارند. همچنین این دسته از تجهیزات ضد اب و سبک می باشند. اسلینگ ها معمولا به نقطه میانی کمربند ورزشکار وصل می شوند و شما می توانید طول آنها را در اندک زمانی تغییر دهید. در کنار این دو وسیله کاربردی و بسیار مهم، شما به کارابین پیچ، کارابین HMS و کارابین های ساده در طول مسیر صعودهای ورزشی، فنی و امداد و نجات احتیاج پیدا خواهید کرد.

اهمیت طناب ها در صعودهای ورزشی:

طناب ها یکی از تجهیزات کلیدی و پایه در اکثر صعودهای ورزشی هستند. شما ممکن است در مسیر صعود برای مدتی از طناب آویزان باشید و یا بخواهید با کمک طناب تجهیزات سنگ نوردی خود را جابجا کنید. طناب هایی که در این رشته های ورزشی استفاده می شوند باید مقاومت بالایی داشته باشند و در عین حال آنقدری سبک باشند که جابجایی آن ها در طول مسیر صعود، امکان پذیر باشد. طناب هایی که ورزشکاران برای صعود در نظر میگیرند.

توجه داشته باشید که گره زدن و یا آویزان ماندن برای مدت زمان طولانی از یک طناب، مقاومت آن را کاهش می دهد. طناب هایی که برای صعود های ورزشی انتخاب می کنید باید در برابر آب مقاومت باشند. همچنین به هنگام خرید طناب و تجهیزات، مقاومت طناب در برابر سایش، انعطاف پذیری و خاصیت کشسانی آن را به خوبی بررسی کنید. طناب های ایده آل برای صعودهای ورزشی، خاصیت کشسانی کمی دارند تا جهش و ضربه وارده به ورزشکار به هنگام فرود را به حداقل برسانند.

تجهیزات پزشکی:

صعودهای ورزشی در عین اینکه بسیار هیجان انگیز و پرچالش هستند، به عنوان یکی از خطرناک ترین رشته های ورزشی نیز طبقه بندی می شوند. به همراه داشتن تجهیزات پزشکی و جعبه کمک های اولیه در هر صعود، اهمیت بسیار زیادی دارد. شما می توانید کیت های کمک های اولیه مخصوص کوهنوردان را از داروخانه ها و فروشگاه های مربوط به کوهنوردی و طبیعت گردی تهیه کنید. علاوه بر این موارد، بهتر است به هنگام صعود یک سوت نجات به همراه داشته باشید. این وسیله ضروری می تواند به هنگام خطر، جان شما را نجات دهد. در کوهستان و زمانی که در طوفان و یا بهمن گرفتار شده اید، سوت نجات می تواند به کمک شما بیاید و به کمک آن سایر هم تیمی ها یا امدادگران را از محل قرار گیری خود، مطلع کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای یخ نوردی و صعود در مسیرهای یخی:

ورزشکاران معمولا با استفاده از تجهیزات خاصی، اقدام به بالا رفتن از یخ، آبشارهای یخ زده و یخچال های طبیعی می کنند. یخ لیز است و طبیعتا برای این شاخه از صعودهای ورزشی، تجهیزات منحصر به فردی احتیاج خواهد بود. از جمله مهمترین تجهیزاتی که برای یخ نوردی به آن احتیاج خواهید داشت، تبر یخ و کرامپون است. ساختار کلی و خصوصیات فیزیکی تبر یخ ها با توجه به کاربردهای آن ها تغییر می کند. معمولا تبر یخ های اسپورت در آبشار های یخی مورد توجه هستند و بسیار سبک وزن می باشند. تبر یخ وسیله ای شبیه به کلنگ یخ و چکش سنگ نوردی است. طول این وسیله نیز چیزی در حدود 55 سانتی متر است و معمولا از آن برای صعود در دیواره های یخی استفاده می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، معمولا کفش ها و لباس هایی که ورزشکاران برای یخ نوردی و مسیرهای یخی استفاده می کنند با آنچه که در کوهستان ها و مسیرهای معمول استفاده می شود، تفاوت هایی دارند. طنابهایی که در مسیرهای یخی استفاده می شوند نیز معمولا دو قلو هستند. این بدان سبب است که لبه های تیز یخ در مسیرهای یخی می تواند سبب پاره شدن تک طناب ها شود. طناب های دوقلو خطر بروز چنین حوادثی را به حداقل میرساند.

یخنوردی در مسیرهای یخی با استفاده از کرامپون:

یخ نوردان از کرامپون نیز برای صعود در مسیرهای یخی استفاده می کنند. کرامپون در واقع تیغه هایی هستند که به زیر کفش ورزشکار بسته می شوند. بدین ترتیب، اصطکاک میان کفش ورزشکار و سطح صعود افزایش پیدا میکند و از بروز خطراتی همچون لیز خوردن، جلوگیری می شود. کرامپون ها انواع مختلفی دارند. برای صعود های عمودی از آبشار های یخی، معمولا از کرامپون هایی استفاده می شود که بخش جلویی کفش را نیز پوشش دهند. بدین ترتیب، ورزشکار می تواند با قفل کردن پاهای خود به آبشار  یخی، راحت تر پیشروی کند.

در نهایت نیز…

صعودهای ورزشی گستره وسیع و متنوعی از ورزش ها را شامل می شود. این ورزش ها بسیار جذاب، هیجان انگیز و در عین حال پرخطر هستند. ورزشکاران این رشته های ورزشی به شکل گست+رده ای به تجهیزات خود وابسته هستند. بخش بزرگی از آماده سازی و یادگیری این رشته های ورزشی به  آگاهی از تجهیزات صعودهای ورزشی و شیوه استفاده از آن ها اختصاص دارد. بدیهی است که در چنین شرایطی استفاده از تجهیزات استاندارد و تایید شده اهمیت پیدا می کند. شما می توانید تجهیزات با کیفیت و استاندارد مورد نیاز برای هر یک از رشته های فوق را از طریق فروشگاه های تخصصی این تجهیزات و آنلاین شاپ ها خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *