آموزش, مقالات

لوازم کوهنوردی مورد نیاز برای کوهنوردان و طبیعت گردان

لوازم کوهنوردی مورد نیاز برای کوهنوردان و طبیعت گردان

هوای تازه، سرمایی مطبوع، سکوت کوهستان و مناظر نفس گیر نعمت هایی هستند که کوهنوردان در مسیر فتح قله و کوهنوردی با آن روبرو هستند. مسیر صعود هموار نیست و خطرات مختلفی، موفقیت این فرایند را تهدید می کنند. به همین دلیل است که صعودهای حرفه ای بدون در نظر گرفتن تمهیدات و تجهیزات استاندارد و لازم، بیشتر شبیه به یک خواب شیرین است. اما برای کوهنوردی و طبیعت گردی، یک کوهنورد به چه چیزهایی احتیاج دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم چند مورد از لوازم کوهنوردی و طبیعت گردی مورد نیاز را معرفی کنیم. بنابراین، اگر برای کوهنوردی و طبیعت گردی بعدی خود برنامه ریزی می کنید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و تجهیزات خود را بازنگری کنید.

لوازم کوهنوردی و طبیعت گردی: تجهیزات مورد نیاز برای نوشیدن آب

همه ما به اهمیت نوشیدن آب کافی در طول روز واقف هستیم. در طبیعت و زمانی که متوسط فعالیت های بدنی و تعریق بدن ما بیشتر از حالت معمول است، این امر اهمیت بیشتری پیدا می کند. کم آبی می تواند سبب ایجاد احساس سرگیجه و توهم در فرد شود. همچنین در دل طبیعت، کمبود آب بدن می تواند ورزشکار را به راحتی دچار سرمازدگی و یا گرما زدگی کند. منابع آب آشامیدنی در طبیعت محدود هستند و خطر مریضی در اثر استفاده از آب آلوده وجود دارد. بنابراین، بهتر است با کمک تجهیزات موجود، آب مورد نیاز خود را حمل کنید. شما می توانید برای این کار از قمقمه ها، کیسه های آب، لیوان ها و ماگ های مخصوص استفاده کنید. در ادامه در خصوص برخی از این تجهیزات توضیحات بیشتری را ارائه می کنیم:

  • کیسه آب: کیسه آب یا کمل بک، یک وسیله بسیار کاربردی برای کوهنوردی و طبیعت گردی است. شما مخزن این کیسه را از آب آشامیدنی پر می کنید و آن را در داخل کوله پشتی خود قرار می دهید. اکثر کوله پشتی های مدرن فضایی برای نگهداری از کیسه آب را دارا هستند. این وسیله یک شلنگ بلند دارد که به کمک آن می توانید از آب داخل مخزن بنوشید. این کیسه معمولا در برابر نشت آب، پارگی و فشار مقاوم هستند.
  • قمقمه: قمقمه ها مخزن هایی برای حمل آب هستند که به واسطه ویژگی های ساختاری خود، می توانند دمای آب (گرمی یا سردی آب) را برای مدت زمان مشخصی، ثابت نگه دارند. از قمقمه ها برای حمل آب جوش برای نوشیدن چای و یا آب سرد در طبیعت گردی های تابستانی استفاده می شود. قمقمه ها باید سبک باشند تا حمل آنها آسان باشد.

لوازم کوهنوردی و طبیعت گردی: روشنایی در صعود

روشنایی در کوهنوردی و طبیعت گردی یکی از مهم ترین نکاتی است که حتما باید به آن توجه کنید. برای این منظور، شما می توانید از چراغ قوه های دستی، چراغ های مخصوص چادر و چراغ پیشانی استفاده کنید. چراغ پیشانی یکی از محبوب ترین انتخاب ها میان کوهنوردان حرفه ای است، چرا که برای حمل آن دستان شما آزاد هستند و در عین حال، روشنایی کامل برای پیشروی را در اختیار دارید. این چراغ ها معمولا ضد آب هستند و طول عمر بالایی دارند. چراغ های LED کار شده می توانند به راحتی فضا را روشن کنند و در عین حال، از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند. زاویه چراغ پیشانی های مدرن قابل تنظیم است و شما می توانید آن را برای دیدن فاصله های دور و یا نزدیک تنظیم کنید.

لوازم کوهنوردی و طبیعت گردی: محافظت از پوست را فراموش نکنید!

آفتاب سوختگی و یا حتی کوری خطراتی هستند که کوهنوردان و طبیعت گردان را تهدید می کنند. شما به قلب طبیعت می روید و باید بدانید که آسیب های فیزیکی ناشی از نور خورشید در دل طبیعت، بسیار جدی هستند. در کوتاه مدت، شما ممکن است دچار آفتاب سوختگی های شدید شوید. در صورتی که از عینک آفتابی های حرفه ای استفاده نکنید، اختلالات بینایی یا حتی کوری انتظارتان را می کشند. در طولانی مدت نیز قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب، بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی، می تواند لکه های پوستی و یا حتی سرطان پوست را به همراه داشته باشد. برای محافظت از خود در برابر تابش خورشید، بهتر است موارد زیر را به همراه داشته باشید:

  • عینک آفتابی: چشم ها در برابر تابش نور خورشید بسیار حساس هستند. قرنیه چشمانی که در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید محافظت نمی شوند، پیش از آنکه فرد خود متوجه شود، به راحتی می سوزند و تاول می زنند. در نتیجه این امر، فرد احساس درد شدید در چشمان خود می کند. این عارضه را نورزدگی یا برف کوری می نامند. در اثر این امر، فرد می تواند دچار کوری موقت و مشکلات بینایی طولانی مدتی شود. توجه داشته باشید که اشعه فرابنفش حتی در روزهای ابری نیز چشمان شما را تهدید می کند. داشتن یک عینک آفتابی حرفه ای و با کیفیت به هر کوهنورد و طبیعت گردی توصیه می شود. عینکی که انتخاب می کنید باید حداقل 99 درصد از تابش فرابنفش خورشید را مسدود کند. این عینک ها باید از جنس پلی کربنات باشند. عینک های شیشه ای اگرچه در برابر خراشیدگی مقاوم هستند اما در عین حال سنگین تر هستند و همیشه خطر شکستگی آن ها را تهدید می کند.
  • لباس های ضد افتاب: لباس ها معمولا از نظر پوشانندگی و حفاظت از بدن، بهتر از کرم های ضدآفتاب عمل می کنند. برخی از پارچه ها دارای رتبه بندی UPF هستند. این به معنای پارامتر محافظت در برابر اشعه فرابنفش خورشید است. اگر لباسی که انتخاب می کنید دارای UPF 50 باشد، این بدان معناست که پارچه نیمی از اشعه UV که به سطح پارچه برخورد می کند را مسدود می سازد. بدین ترتیب، بدن شما نیمی از تابش فرابنفش را احساس نمی کند. با این حال، این بدان معنا نیست که یک تی شرت یا شلوار با UPF 50 برای محافظت از شما در برابر اشعه خورشید کافی است! در کنار لباس های ضد آفتاب، استفاده از کرم های ضد افتاب را نیز نباید فراموش کنید. این دسته از تجهیزات، برای افرادی که پوست های حساسی دارند، ضروری اند.
  • ضد آفتاب ها: کرم های ضد افتاب برای حفظ سلامتی کوهنوردان و طبیعت گردان ضروری هستند. ضد آفتاب می تواند با محافظت از پوست شما در برابر اشعه های فرابنفش خورشید، خطر آفتاب سوختگی و سرطان های پوست را به حداقل برساند. برخی از بیماری ها و داروها، مانند آنتی بیوتیک ها، می توانند پوست شما را در برابر نور خورشید، بیش از پیش حساس سازند. برای صعودهای ورزشی و طبیعت گردی از ضد آفتاب هابی استفاده کنید که طیف گسترده ای از اشعه های فرابنفش (نوع A و B) را مسدود می کنند. ضد آفتابی که انتخاب می کنید باید حداقل دارای SPF30 باشد. اگر قرار است به مناطقی نزدیک برف یا آب سفر کنید، بهتر است از ضد آفتاب هایی با spf50 برای بخش های نازک پوست (مانند نوک بینی یا گوش ها) استفاده کنید. ترجیحا از کرم های ضد آفتاب ضد آب استفاده کنید و فراموش نکنید که هر 90 دقیقه یکبار، باید ضدآفتاب خود را تجدید کنید.

کمک های اولیه در مسیر کوهنوردی و طبیعت گردی:

داشتن وسایل کمک های اولیه و همچنین دانش استفاده از این تجهیزات و امداد رسانی یکی از موارد مهمی است که طبیعت گردان و کوهنوردان باید به آن واقف باشند. در طبیعت و در مسیر صعودهای ورزشی، شما باید خود را برای مخاطرات آماده سازید. جعبه کمک های اولیه مخصوص کوهنوردان و طبیعت گردان معمولا سبک و کوچک است تا به راحتی قابل حمل باشد. این جعبه همچنین ضد آب است تا در شرایط بحرانی، لوازم امداد رسانی آسیبی نبینند. شما می توانید جعبه های کمک های اولیه را از داروخانه ها و وب سایت های فروش ابزار و وسایل طبیعت گردی تهیه فرمایید.

مطمئن شوید که این جعبه ها تمام تجهیزات مورد نیاز شما، اعم از باند های پزشکی، بخیه، گاز، مواد ضدعفونی کننده، چسب زخم، دستکش های پزشکی، یک سوزن، مسکن، آنتی هیستامین، داروهای ضد اسهال، داروهای ضد تهوع، داروهای ضد التهاب و همچنین آنتی بیوتیک های سبک را دارا باشد. در صورتی که داروی خاصی را استفاده می کنید، مطمئن شوید آن ها را در جعبه کمک های اولیه و در طول صعود به همراه خواهید داشت. همچنین بهتر است در صورت داشتن حساسیت به نیش زنبور یا زنبور سرخ، داروهای مورد نیاز برای چنین شرایطی را نیز به همراه داشته باشید.

لوازم کوهنوردی و طبیعت گردی: آشپزی در طبیعت!

یکی از مهم ترین چالش های طبیعت گردان و کوهنوردان خوردن غذایی سالم در دل طبیعت است. معمولا مسیرهای کوهنوردی و طبیعت گردی از امکانات رفاهی، مانند سوپرمارکت ها و رستوران ها، دور هستند و در نتیجه، آماده سازی یک غذای گرم و مقوی می تواند امری چالش برانگیز باشد. تجهیزات آشپزی در طبیعت، به لطف تکنولوژی و سال ها تجربه بشر در دل طبیعت، پیشرفت کرده اند. برخی از مهم ترین تجهیزات پخت و پز که می توانید در دل طبیعت به همراه داشته باشید را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

  • کپسول گاز و اجاق کوهنوردی: این وسیله ها برای طبیعت گردی و کوهنوردی های طولانی مدت مورد نیاز هستند. اجاق کوهنوردی یک سرشعله تک نفره است که به یک مخزن سوخت متصل می شود. این اجاق ها به راحتی قابل حمل هستند و می توانید آن ها را در کوله پشتی سفری خود جای دهید. به یک هرچه مسیر حرکت شما طولانی تر باشد، گنجایش گاز برای سوخت مورد نیاز نیز باید بیشتر باشد. بهتر است وزن گاز و سوخت را نیز در نظر بگیرید.
  • ظروف کوهنوردی: این دسته از تجهیزات برای پخت و پز در دل طبیعت لازم هستند. طراحی این ظروف با تجهیزات پخت و پزی که در آشپزخانه با آنها سروکار داریم، تفاوت هایی دارد. ظروف کوهنوردی معمولا سبک هستند و حمل و نقل آن ها نیز بسیار آسان است. آن ها به گونه ای طراحی شده اند که در کوله پشتی فضای زیادی را اشغال نکنند.
  • قاشق، چنگال و کارد تاشو: قاشق، چنگال و کارد تاشو از جمله دیگر تجهیزات ضروری برای طبیعت گردی و کوهنوردی هستند. این تجهیزات به گونه ای طراحی شده اند که سبک باشند و جای زیادی را در کوله پشتی اشغال نکنند. شما همچنین می توانید از چاقوهای مخصوص کوهنوردی برای آشپزی استفاده کنید. این چاقو ها با توجه به کارایی خود، ساختارها و شکل های متفاوتی دارند. شما می توانید از چاقوهای کوهنوردی در طول مسیر برای صعود و همچنین جهت پخت و پز، تعمیر تجهیزات و حتی دفاع شخصی نیز استفاده کنید.

لوازم کوهنوردی و طبیعت گردی: سرپناه و چادر

برای طبیعت گردی و کوهنوردی، بهتر است پیش از هر چیز به فکر یک سرپناه باشید. حتی اگر برنامه کوهنوردی و سفر شما به گونه ای است که مطمئن هستید شب در یک مکان امن اسکان خواهید یافت، حمل یک چادر سبک مسافرتی را نباید فراموش کنید. در صورت گرفتار شدن در طوفان یا به وجود آمدن شرایط اضطراری، چادر می تواند به شما کمک کند. چادرهای مخصوص کوهنوردی بسیار سبک و کوچک هستند و شما می توانید به راحتی آن ها را در کوله پشتی خود جای دهید. این چادرها انواع مختلفی دارند و گنجایش آن ها متفاوت است. در صورتی که  مسیر کوهنوردی شما از مناطق کوهستانی یا حاره ای عبور می کند، علاوه بر چادر بهتر است یک کیسه خواب نیز به همراه داشته باشید. کیسه خواب به شما کمک می کند تا گرمای بدن خود را برای مدت زمان طولانی تری حفظ کنید. بدین ترتیب، برای بقا و نجات یافتن از طوفان یا شرایط بحرانی، تنها به چادر وابسته نیستید.

طبیعت با آغوشی باز پذیرای شماست!

طبیعت زیبایی های شگرفی دارد و افراد بسیاری برای الهام گرفتن از این زیبایی ها و همچنین احساس آرامش بیشتر، به دل جنگلها، کوهستان ها و دشت ها سفر می کنند. با این حال، طبیعت گردی و کوهنوردی بدون استفاده از لوازم استاندارد و لازم، بیش از آنکه لذتبخش باشد، پرمخاطره است. به همین دلیل است که آشنایی با لوازم کوهنوردی و طبیعت گردی و شیوه استفاده از آن ها بسیار اهمیت دارد.

شما می توانید لوازم کوهنوردی و طبیعت گردی را از فروشگاه های مخصوص و آنلاین شاپ ها خریداری کنید. فراموش نکنید که صعودهای ورزشی معمولا به دور از شهرها و اقدامات رفاهی انجام می شود. در بسیاری از موارد سلامتی و جان شما در گرو ابزاری است که با خود حمل می کنید، بنابراین باید در خصوص انتخاب و استفاده از آن ها دقیق تر عمل کنید. به هنگام خرید در خصوص اصالت و کیفیت کالا مطمئن شوید؛ چرا که خرید لوازم کوهنوردی و طبیعت گردی بی کیفیت درست به اندازه عدم استفاده از آن ها خطرناک است. بهتر است در این خصوص با افراد خبره در زمینه طبیعت گردی و کوهنوردی و یا مربیان خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *