آموزش, مقالات

فواید کوهنوردی برای سلامت جسمی و روحی

فواید کوهنوردی

کوهنوردی ورزشی پرطرفدار و در دسترسی است که فواید بسیاری هم دارد. از نظر فنی هرکسی می تواند تا بالای کوه پیاده روی کند اما این باعث نمی شود که کوهنورد حرفه ای شوند. کوهنوردی را می توان به عنوان صعود به هر تپه یا کوهی توصیف کرد که در آن شیب و شدت زمین زیاد است و استفاده مداوم از تجهیزات فنی نیاز دارد.

در تابستان این تجهیزات می تواند شامل کلاه ایمنی ، طناب ، مهار ، کارابینر و تجهیزات کوهنوردی محافظ باشد و در زمستان موارد دیگری همچون کرامپون ، تبر یخ و تجهیزات محافظ یخ نوردی نیز به آن. اضافه خواهد شد. پس نباید گمان کرد که کوهنوردی ورزشی ساده و بدون نیاز به تجهیزات است که میتوان براحتی به آن پرداخت.

فواید کوهنوردی | چگونه می توانید از مزایای کوهنوردی بهره مند شوید؟

کوهنوردی فواید بی شماری دارد. بارزترین مزایا ، بهبود آمادگی جسمانی و تناسب قلبی عروقی و همچنین کاهش چربی بدن از طریق ورزش های هوازی است. برخی دیگر از مزایای کمتر مشهود یا “کمتر ملموس” کوهنوردی شامل افزایش بسیار زیاد اعتماد به نفس شخصی شما و مهارت های کار تیمی است که بدون اینکه حتی خودتان بدانید از آنها در زندگی شخصی خود استفاده خواهید کرد.

فواید کوهنوری

تاثیر ورزش کوهنوردی برای قلب و باز شدن مویرگ های بدن

علت اغلب سکته ها بسته شدن مجراهای داخلی رگها بوسیله رسوبات چربی و پلاکها می باشد. در بدن هر فرد مویرگ‌ های زیادی وجود دارد که در شرایط معمولی و در زمان استراحت به میزان ۱۵% ظرفیت خود باز شده و فعالیت می‌ کند. اما جالب است بدانید که در زمان کوهنوردی این میزان به ۹۵% افزایش پیدا می‌ کند. زیرا اکسیژن و همچنین غذایی که مورد نیاز بدن انسان است از طریق همین مویرگ‌ ها در تمامی نقاط بدن پخش می‌ شود. در نتیجه با فعالیت بیشتر و نیز باز شدن مویرگ‌ ها، اکسیژن و مواد غذایی با سرعت بالاتر و همچنین سطح کیفی بهتر، به عضلات بدن، مغز و احشای داخلی بدن راه پیدا می‌ کند.

تاثیر کوه نوردی در زیاد شدن میزان خون در عضلات

در موقع کوه نوردی ضربان قلب از ۷۲ بار در دقیقه به ۱۲۰ بار در دقیقه می رسد و میزان پمپاژ و بیرون دهی قلب ۲۰% افزایش پیدا می کند . تغییرات فوق باعث می شود که خون با شدت و سرعت بیشتری در رگهای انسان به حرکت درآید و رسوبات چربی و پلاکهای داخل لوله های رگها را از بین ببرد و تمیز کند. در موقع کوه نوردی مقدار خون موجود در عضلات بدن ۲۰ برابر افزایش پیدا می کند و پر خون شدن عضلات باعث می شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی تر بشوند.

اگر از طرفداران ورزش کوهنوردی و طبیعت گردی هستید، مطالعه این مقاله را به شما پبشنهاد می کنیم: چگونه کوهنوردی را شروع کنیم؟

فواید کوهنوردی | افزایش تراکم و چگالی بافت استخوانی

انجام مرتب این ورزش به شما کمک می کند تا تراکم استخوانی تان افزایش داده و همچنین موجب تقویت و افزایش قدرت تحمل استخوان های بدن می شود. کوهنوردی نیاز شما به ویتامین D را نیز تامین میکند( ویتامین D برای استخوان های قوی، مورد نیاز می باشد، البته این ویتامین در مواد خوراکی نیز یافت می شود).

فواید کوهنوردی

تاثیر کوه نوردی در قوی تر شدن ریه ها

در حین کوه نوردی در ارتفاعات ، فشار هوا کمتر می شود و نیز میزان اکسیژن موجود در ترکیب هوا کاهش پیدا می کند . بدن برای جبران کمبود اکسیژن و برای رفع خستگی و تنگی نفس ، هورمونی به نام اریتروپویی را از طریق کلیه ها ترشح می کند ، که این هورمون وارد مغز استخوان می شود و مقدار خون سازی گلبولهای قرمز را افزایش می دهد . در نتیجه فعل و انفعالات فوق ، مقدار هموگلوبین خون از ۱۴% به ۲۰% افزایش پیدا می کند .

هماتوکریت از ۴۴% به ۶۰% می رسد و در نتیجه مقدار ظرفیت انتشاری و میزان ظرفیت تهویه ریه ها زیادتر می شود . افزایش ظرفیت تهویه ریه ها باعث می شود که به اصطلاح عامه ، نفس آدم زیاد شود و به همین علت یک کوه نورد در شرایط عادی دونده خوبی خواهد بود . بیشتر دوندگان المپیک که در ۱۵۰۰ متر و ماراتن مقام های بالا را کسب می کنند ، معمولاً برای آمادگی و تقویت ریه هایشان در ارتفاعات بالا کوه نوردی می نمایند .

فواید کوهنوردی | تاثیر مستقیم برای عدم ابتلا به دیابت

با توجه به افزایش افراد کوهنورد و افزایش جهانی بیماری دیابت دیدن یک فرد دیابتی در حال کوهنوردی در مناطق دوردست چندان دور از انتظار نیست . فعالیت های ورزشی در افراد دیابتیک ضمن ایجاد تناسب اندام در اکثریت آنها باعث کاهش میانگین سطح قند خون می شود. در زمانی که انسان مشغول کوهنوردی است، موادهای شناور در خون مثل کلسترول، اسید اوریک، قند و همچنین پروتئین‌ها به بهترین حالت ممکن به سوخت و ساز مشغول می‌ شوند. همین امر باعث می‌ شود که سوخت و ساز مناسب خون از ابتلا به بیماری قند و یا همان دیابت جلوگیری کند.

فواید کوهنوردیعدم ابتلا به افسردگی و اضطراب

یکی از فواید بسیار جالب در رابطه با ورزش کوهنوردی این است که فعالیت در این ورزش علاوه بر اینکه از آسیب‌ های جسمی جلوگیری کرده و سبب سلامت جسمانی انسان می‌ شود، کمک بسیار بزرگی به بهبود وضعیت روحی انسان نیز می‌ کند. در مواقعی که شما کوهنوردی می‌ کنید افکارهای منفی دور خواهند شد و این ورزش باعث می‌ شود که شما خلق و خوی بهتری پیدا کنید. از دیگر فواید کوهنوردی برای روح می‌ توان به بالا رفتن اعتماد به نفس انسان‌ اشاره کرد.

فواید کوهنوردی | چربی سوزی و از بین رفتن چربی

افرادی که اضافه وزن دارند و دوست دارند ورزش کوهنوردی را انجام دهد؛ اغلب این سؤال را دارند که آیا کوهنوردی می‌تواند وزن را کم کرده و ما را لاغر کند؟ جواب واضح است؛ بله کوهنوردی یک فعالیت هوازی و قدرتی است که بدن را از نظر جسمی در شرایط سختی قرار می‌ دهد و عمل چربی سوزی را سرعت می‌ بخشد. وقتی شما از قله بالا می‌ روید، در ارتفاعات حتی بدون پیاده‌ روی،  وزن خود را کاهش می‌ دهید.

در مواقعی که انسان مشغول ورزش است و بخصوص در زمانی که انسان کوهنوردی می‌ کند، میزان کالری که مورد نیاز بدن انسان می‌ باشد، دچار افزایش ۳ برابری می‌ شود. در نتیجه بدن انسان برای تامین این میزان کالری مجبور است که چربی‌ های ذخیره‌ شده را سوزانده و آن‌ ها را مصرف کند. بنابراین در زمان ورزش، انسان شدیدا عرق کرده و برخی از چربی‌ های زیر پوست بدن انسان با توجه به تعریق دفع خواهند شد.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

در ادامه فواید بیشمار کوهنوردی اشاره کردیم که ورزش کوهنوردی از بیماری‌ های گوناگونی جلوگیری می‌ کند. دیابت و نقرس از جمله بیماری‌ های هستند که در صورت کوهنوردی انسان به آن‌ ها مبتلا نخواهد شد. مطالعات بسیار زیاد نشان داده است که فعالیت در ورزش کوهنوردی خطر ابتلا با چندین گونه سرطان را نیز کاهش خواهد داد. برای مثال: سرطان ریه، سرطان کولون، سرطان پستان،  آندومتر.

فواید کوهنوردی | رابطه روانی میان طبیعت و انسان

همانطور که گشت و گذار و فعالیت های ورزشی مختلف، فیزیک بدن شما را به شکل های متفاوتی می سازد ، منظره ، صدا و حتی بو و رایحه ی هر محیطی، عملیات شیمیایی مشابهی را در مغز شما انجام می دهد . یک تحقیق که در سال ۲۰۱۵ در دانشگاه استنفورد انجام شد ، نشان می دهد که که گشت و گذار در طبیعت و کوهنوردی ، فعالیت بخش های مغزی که دانشمندان آن را مرتبط به بیماری های روانی دانسته اند، آرام و بی تاثیر می کند .

همچنین گشت و گذار در طبیعیت، گرایش مغز شما را به ” فکر و خیال کردن ” کاهش می دهد . دانشمندان از این افکار با کلمه ی ” Ruminate ” یاد می کنند و آن را مجموعه ای از افکار منفی و الگو های متمرکز می نامند که رابطه ی مستقیمی با اضطراب و افسردگی دارند. شواهد مستندی وجود دارد که برای شهرنشین ها و کسانی که درحومه های شهری زندگی می کنند ، تجربه ی طبیعیت و گشت و گذار در آن ، حالت روانی شما را بهتر و شما را از افسردگی و افکار منفی دور می دارد.

کوهنوردی

کوهنوردی شما را شادتر می کند

از جمله فواید کوهنوردی این است که  شما را از لحاظ ذهنی و جسمانی آماده می کند، آمادگی روحی، روانی و جسمانی از هر لحاظ باعث سلامتی بیشتر شما می شود.

  • باعث بهبود ۵۰ درصدی استدلال های خلاقانه تان می شود.
  • باعث می شود طبیعت را کشف کنید، و زمان بیشتری برای شناختن خودتان در اختیار داشته باشید.

هنگام کوهپیمایی یا کوهنوردی افکار منفی فراموش می شوند، خلق و خو بهبود پیدا کرده و با افزایش تولید هورمون های شادی آور استرس، اضطراب و افسردگی درمان می شوند. از دیگر فواید کوه پیمایی و کوهنوردی برای سلامتی روحی این است که باعث افزایش اعتماد به نفس، تقویت حافظه می شود.

فواید کوهنوردی | تقویت روابط تان با دوستان

در آخرین مورد از فواید این ورزش که سبب می شود بیشتر قدر کوهنوردی را بدانیم تقویت روابط با دوستان است. تعیین تاریخ های مقرر برای کوهنوردی می تواند باعث آشنایی شما با دوستان جدیدی شود، که در نتیجه باعث بهبود روابط اجتماعی و همچنین وضعیت روحی، روانی و شادی تان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *